به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقیزاده: انیمشن برادران سوپرماریو را از حالا میتوان پدیده فروش سال 2023 خواند چرا که با گذشت چند ماه از شروع سال جدید میلادی توانسته رکوردهای فروش یک محصول پویانمایی را جابجا کند. این کارتون با فروش ۱ میلیارد و 163 میلیون دلاری در سراسر جهان پرفروشترین فیلم سال ۲۰۲۳ شده و چندین رکورد گیشه، از جمله بزرگترین آخر هفته افتتاحیه در سراسر جهان برای یک فیلم پویانمایی را به نام خود ثبت کرده است و به پرفروشترین فیلم تمام دوران براساس یک بازی ویدئویی و سومین فیلم پویانمایی پرفروش جهان تبدیل شدهاست. این موفقیتها وقتی نمود بیشتری پیدا میکند که بدانیم این اثر با هزینه 100 میلیون دلاری موفق به فروش 1000 میلیون دلاری شده و نسخههای اول و دوم از بازی الهام گرفته از این کارتون، به شدت در گیشه و جلب نظر مخاطبان شکست خورده بودند.
برادران سوپرماریو در واقع ادای ادینی به بازی نوستالژیک و محبوب قارچخور محصول نینتندو در دهههای اخیر است که همین ارتباط دادن کارتون به بازی، یکی از دلایل اصلی جلب نظر مخاطبان بوده که با پرداخت سینمایی و جذاب سازندگان اثر به ثمر رسیده است. الهام انیمیشنها از بازیهای ویدئویی در صنعت انیمیشن جهان، امری مسبوق به سابقه است اما چرایی جذب مخاطب فراگیر جهانیِ کارتون برادران سوپرماریو موضوعی است که سبب شده بسیاری از منتقدان، سرمایهگذاران و تهیهکنندگان بر روی المانهای مختلف این کارتون دقیق شده تا راز پرفروش شدن این کارتون خوش آب و رنگ کشف شود. این اثر پویانمایی بعد از «شیرشاه» و «یخزده»، عنوان سومین کارتون پرفروش تاریخ سینما را بالاتر از آثاری چون «مینیونها»، «داستان اسباب بازیها» و «شرک» بدست آورده است.
وقتی به داستان این کارتون مراجعه میکنیم با قصه محیرالعقول یا عجیب و غریبی مواجه نمیشویم؛ دو برادر با نامهای ماریو و لوئیجی که همان قارچخورهای دوست داشتنی با کلاه قرمز و سبزِ بازی قارچخور هستند طی اتفاقی از هم جدا میشوند و مسیر نزدیکی دوباره این دو برادرِ فانتزی و بانمک، به تعلیق اصلی داستان و محل ورود و حضور شخصیتهای دیگر بدل میشود. قصه باگ و حفره، کم ندارد و شخصیتها هم آنچنان عمیق و سمپاتیک نیستند اما فضای جذاب، گرافیک با کیفیت و ارجاعات به موقع و مداومی که به بازی قارچخور داده میشود سبب شده ضرباهنگ اثر، ریتمی خوشایند و سرگرمکننده داشته باشد و تماشاگر از تماشای این کارتون 92 دقیقهای احساس رضایت کند.
تبلیغات، زمان اکران و کمپانی پخشکننده فعال و پویا از دیگر عواملی است که سبب شده این انیمیشن تا این حد در گیشه موفق عمل کند و بنا به آنچه سایت این اثر نوشته، 520 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 650 میلیون دلار در دیگر مناطق جهان بفروشد. تحلیل و واکاوی این المانهای مختلف فروش و جذب مخاطب برای سینمای انیمیشن جوان ایران که نسبت به همتایان خارجی خود سابقه طولانی ندارد، میتواند بسیار مفید فایده باشد چرا که الگوهای جلب مخاطب در صنعت انیمیشن جهان تا حدزیادی شبیه هم هستند و مطالعه و تمرکز روی این موارد میتواند سبب ورود محصولات ایرانی به بازارهای جهانی و موفقیت آنها شود.
بررسی نظرات منتقدان و کاربران وبسایتهای سینمایی از جمله «راتن تومیتو» نشان میدهد که با وجود اینکه مخاطبان عادی سینما از این کارتون لذت برده و امتیاز خوبی به آن دادند، منتقدین استقبال گرمی از این اثر نکرده و در بهترین حالت نظرات منتقدان به سمت یک کارتون متوسط رفته است و کمتر منتقدی به تحسین و تمجید برادران سوپرماریو پرداخته است تا مشخص شود این محصول پویانمایی بار دیگر قابلیت سینما را در به چالشکشیدن منتقدان و تماشاگران فراهم کرده است اتفاقی که در سالهای اخیر کمتر شاهد آن بودیم یعنی یا یک محصول پویانمایی مورد توجه هر دو طیف بوده و یا از سوی هر دو مردود شده است.