سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

11
«قهرمان» از نگاه نویسنده‌ی واشنگتن پست؛

کلاف سر در گم

  • کد خبر : 2535
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
کلاف سر در گم
مایکل اُسولیوان در نقدی بر فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در واشنگتن پست می‌نویسد: این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.

سینمایی نیوز- مایکل اُسولیوان در نقدی بر فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در واشنگتن پست می‌نویسد: این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنروتجربه در نقد مایکل اُسولیوان آمده است:

«شخصیت محوری فیلم «قهرمان» نماینده‌ی رسمی ایران در اسکار امسال، رحیم سلطانی (امیر جدیدی) خوشنویس و تابلوساز است که در شهر شیراز زندگی می‌کند و به علت ناتوانی در پرداخت ۱۵۰هزار تومان (حدود ۳۵ دلار) محکوم به زندان شده است. بله، هنوز هم چیزی با عنوان حکم زندان برای بدهکاری وجود دارد و داستانی که نویسنده/کارگردان برنده‌ی گلدن گلوب، اصغر فرهادی (سازنده‌ی «جدایی نادر از سیمین») نوشته – در قرون وسطی نمی‌گذرد.

جنبه های دیگری از نظم اجتماعی ایران را در فیلم می‌بینیم -مانند این‌که شوهر حق دارد با همسرش مانند اموال خود رفتار کند و این‌که اموال همسرش را اموال خود بداند- که کنش این داستان داستایوسکی‌وار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

داستان فیلم در زمان مرخصی دو روزه‌ای که به رحیم داده شده است، اتفاق می‌افتد. رحیم از این زمان استفاده می‌کند و به دیدار فرخنده (سحر گلدوست) دختری که دوست دارد می‌رود که کیف پولی را در خیابان پیدا کرده که چند سکه در آن بوده و رحیم امیدوار است آن را به پول نقد تبدیل کند تا بدهی خود را بپردازد. اما وقتی متوجه می‌شود که پول کافی نیست، نقشه‌ی بهتری به نظرش می‌رسد: این‌که صاحب کیف پول را پیدا کند و پول را بازگرداند، و امیدوار است که این عمل شایسته به نوعی به پول تبدیل شود –چه از نوع سرد و سختی باشد که بشود در دست گرفت و چه به شکل اعتبار اجتماعی که به نوعی به نفعش تمام شود. این روشی است که در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد.

نشانه‌هایی از اینجا و آنجا بروز می‌کند، سر و کله‌ی زنی پیدا می‌شود که می‌خواهد کیف پول را از خواهر رحیم (مریم شهدایی) بگیرد. حکایت از خود گذشتگی شخصیت اصلی بر سر زبان‌ها می‌افتد و دوربین‌های تلویزیونی او را نشانه می‌گیرند؛ در واقع مقامات زندان امیدوارند از این دوربین‌ها استفاده کنند بلکه شهرت بدی که در ماجرای خودکشی اخیر یک زندانی ایجاد شده از ذهن‌ها پاک شود. یک سازمان خیریه برای رحیم پول جمع می‌کند – که معلوم می‌شود فقط حدود نیمی از بدهی های اورا پوشش می‌دهد- و به او کاری پیشنهاد می‌کند تا بقیه را خودش بپردازد. اما این نیز فقط درکوتاه‌مدت مؤثر است.

داستان رحیم تردیدهایی ایجاد می‌کند، که با دروغ‌های مصلحتی بی ضرر، مانند آن که کیف پول را فرخنده پیدا نکرده و رحیم پیدا کرده است، رفع‌ورجوع می‌شود. مردی که رحیم به او بدهکار است (محسن تنابنده) و از اقوام همسر سابق رحیم است، به این‌که بخشی از بدهی به او پرداخت شود، رضایت نمی‌دهد. این هم فایده‌ای ندارد که رحیم اعتراف کند و بگوید قبلاً بخشی از واقعیت را نگفته است و در اصل او به یک رباخوار بدهکار است، نه به بانک. و این رحیم که جدیدی مجسم کرده است، همیشه لبخندی نصفه‌نیمه و عصبی بر لب دارد که گاهی اوقات نامناسب به نظر می رسد و باعث می‌شود او در موقعیت‌های خطیر آدمی خلافکار یا حتی فریبکار جلوه کند.

وقتی یک مقام رسمی عضو خیریه اصرار می‌کند که با صاحب کیف پول ملاقات کند – شخصی که هویتش ناشناخته است و شاید خودش هم درباره‌ی ول گم کردن دروغ گفته باشد- رحیم از فرخنده کمک می‌گیرد تا نقش صاحب کیف پول را بازی کند.

این ترفند کوچک قرار است در خدمت یک حقیقت بزرگتر باشد، اما سررشته‌ی کارها به سرعت از دست آن‌ها خارج می‌شود و زد و خوردی در پی دارد و یک ویدیو همه‌جا پخش می‌شود و از آن به عنوان اهرمی علیه رحیم استفاده می شود. به نظر می‌رسد فرهادی استفاده از روش حذف و نفی در رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان اهرم فشار – مشکلی که قطعاً منحصر به ایران نیست – و همین‌طور جنبه‌هایی از جامعه‌ی ایران را به نقد کشیده است. نمونه‌اش زنی است که از راه می‌رسد تا کیف پول را بگیرد و بعد حاشا می‌کند چون می‌گوید که می ترسد شوهرش پول او را بگیرد.

کلاف سردرگمی است که فقط یک تار فریب در آن بافته نشده است. دست رحیم بدجوری بسته است. دقیقاً چکار می‌تواند بکند که از زیر بار بدهی خارج شود، در حالی که هنوز در زندان است؟ با این حال، مثل یک گوسفند سرش را به پایین می‌اندازد و به محض آن‌که مرخصی به پایان می‌رسد، به زندان برمی‌گردد. به نوعی، زندگی پشت میله‌ها برای او کمتر از زندگی در خارج از زندان خطرناک به نظر می‌رسد.

وقتی از پسر کوچک رحیم (صالح کریمیایی)، که لکنت زبان دارد، سوء‌استفاده می‌شود تا همدردی عمومی جلب شود، ملاحظه‌کارانه- و با این حال کمابیش صادقانه – در ویدیویی در گوشی همراهش می‌گوید که پدرش دروغ نمی‌گوید، تنها رحیم اعتراض می‌کند. قهرمان «قهرمان» مرد خوب و شریف و معقولی است در یک تراژدی کوچک که خودش آن را نساخته. (همکارش با پولی که قرض گرفته، فرار کرده است.)

این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2535
  • نویسنده : ساسان گلفر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 186 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.