سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

10

چرا در سینمای ایران ژانر فاجعه نداریم!

  • کد خبر : 2667
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱:۱۴
چرا در سینمای ایران ژانر فاجعه نداریم!
به گمان ام مهم ترین دلیل ساخته نشدن فیلم های موسوم به گونه فاجعه در ایران فقدان امکانات سخت افزاری و سرمایه است.

سینمایی نیوز-  از همان روزهایی ابتدایی شیوع کرونا قسمتی حیرت انگیز از فیلم ابن سینا ساخته کامیل یامانازوف در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که نعل به نعل می توان آن را برای امروز مشابه سازی کرد. فیلمی ساخته شده در سال ۱۹۵۷ که  به نظرنزدیکترین تصویر سینما به بیماری کروناست. ژانری که سینمای آمریکابه غیرازابن سینای محصول شوروی ! با فاصله در ساخت آن پیش رو است. از گردباد گرفته تا شیوع ساخته استیون سودربرگ و در این میان سهم سینمای ایران در گونه سینمای فاجعه بسیار اندک است.

به گمان ام مهم ترین دلیل ساخته نشدن فیلم های موسوم به گونه فاجعه در ایران فقدان امکانات سخت افزاری و سرمایه است. این گونه فیلم ها به شدت به پروداکشن حساب شده و جلوه های ویژه نیاز دارند و به نظر در تمام این سال ها برنامه و دورنمای جدی برای ساخت آن ها وجود نداشته و اساسا مسئله فیلم ساز ایرانی نبوده است . فیلم هایی که گاه به قدری واقعی هستند که تصور می شود در حقیقت یک برنامه ریزی و زمینه چینی سیستماتیک برای جنگ های مدرن قرن بیست و یکمی است .در این میان البته سینمای ایران چند تجربه نصفه و نیمه دارد که حاصل یک نگاه شاعرانه به اتفاقاتی است که در یک گستره جغرافیایی محدود رخ می دهد و عموما هم به بلایای طبیعی یا اثرات ویرانگر جنگ می پردازد. آثاری مانند وصل نیکان و اوینار که به بمباران های شیمیایی می پردازند و شاید تنها بتوان فیلم روزی که هوا ایستاد اثر نادر ابراهیمی فقید را نزدیک به گونه ای دانست که یک فاجعه در سطح گسترده و واکنش های دو سویه مردم و حاکمیت را در آن به تصویر می کشد. فیلمی که اتفاقا بی شباهت به تصویری که ما این روزها از پیرامونمان داریم نیست. تفاوت همین تولیدات اندک سینمای ایران و سینمای غرب علاوه بر شرایط تولیدی در زاویه دید و روایت داستانی هم هست. کنش فردی با رنگ و بویی شاعرانه در مقابل کنش های جمعی عمدتا هالیوودی که به دنبال حل یک بحران جهانی است و از دل آن قهرمانی بیرون می آید که می تواند بشر را از یک بلای همه گیر نجات دهد. قهرمان گمشده ای که در تمام این سال ها در تولیدات داخلی وجود ندارد.

جایی در مینی سریال چرنوبیل به عنوان یکی از آخرین و شاخص ترین آثار این گونه و زمانی که در جلسه کمیته بحران شهر بحث استفاده از تجهیزات بلوک غرب مطرح می شود ، اعضای تصمیم گیرنده با آن مخالفت می کنند غافل از این که داستانشان۳۳ سال بعد توسط همان ها ساخته خواهد شد و از همین حالا هم می شود حدس زد در یکی دو سال آینده فیلم های مهمی درباره کرونا در سینمای جهان ساخته خواهد شد و احتمالا باز هم سهم سینمای ما اندک خواهد بود. سینمایی که باید راوی مهربانی مردمی باشد که روزهای سختی با کرونا جنگیدند!

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2667
  • نویسنده : بهرنگ ملک محمدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : هنروتجربه
  • 314 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.