سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

13

تغییر وضعیت فرش قرمز در فجر40؛ شیوه‌نامه‌‌ای دغدغه‌مند برای به‌هم زدن معادلات پیشین

  • کد خبر : 2845
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
تغییر وضعیت فرش قرمز در فجر40؛ شیوه‌نامه‌‌ای دغدغه‌مند برای به‌هم زدن معادلات پیشین
جشنواره فجر علاوه‌بر ماهیت هنری و سینمایی خود همواره به منزله یکی از پلتفرم‌های فرهنگی و اجتماعی سینمای ایران به شمار می‌رود.

سینمایی نیوز- جشنواره فجر علاوه‌بر ماهیت هنری و سینمایی خود همواره به منزله یکی از پلتفرم‌های فرهنگی و اجتماعی سینمای ایران به شمار می‌رود.
برگزاری چنین پلتفرمی همچون سایر جشنواره‌های جهانی مضاف‌بر برجستگی‌های هنری و سینمایی در دل خود، می‌بایست از جلوه‌های نمایشی و بصری برخوردار باشد. جلوه‌ای که توسط عوامل سازنده آثار در ساحت فرش قرمز در منصه نمایش گذاشته می‌شود. اکنون با نگاهی به جشنواره‌های پیشین، این سوال مطرح می‌شود که آیا جشنواره فجر توانسته است با برگزاری فرش قرمز آن نگاهی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنجارهای ایران و ایرانی دارد را به منظور برساند؟
پاسخ به چنین پرسش طویلی در قاب‌هایی که از جشنواره‌های گذشته باقی‌مانده نهفته است. قاب‌های مذکور خبر از دور افتادگی هنجارهای اجتماعی نسبت به اصل خود می‌دهد‌. هنجارهایی که در جایگاهی معلق و بی‌ریشه با هر جغرافیایی ساز ناکوک می‌زنند‌‌. بطوریکه اگر بخواهیم به مثابه فرهنگی جهانی به آن‌ها نظر کنیم، نه در شرق و نه در غرب قابل رویت نمی‌باشند. در منظوری واضح‌تر شمایلی که عوامل آثار -خصوصا‌ بازیگران(!)- برای حضور در فرش قرمز در نظر می‌گیرند، از توابع پوچی و نیستی‌ست! آن‌ها در مقاطع مختلف جشنواره عیار فرهنگ ایران را زیر پای خویش می‌گذارند و به کارکرد فرش قرمز جنبه‌ای تزئینی می‌بخشند. در صورتیکه جشنواره فجر و فرش قرمز آن می‌بایست جلوه‌گر فرهنگی راستین از بطن جامعه و تاریخ آن باشد.
تاکنون آنچه از فرش قرمز به بار آمده ذهنیتی مغشوش از جامعه و فرهنگی نامعلوم بوده است که در بی‌هویت‌ترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شده است. در ادامه باید گفت حضور بازیگران با چنین شمایلی نه حتی آبرومند بلکه شاخصه‌های فرهنگی و ملی را دچار تحریف می‌کند.
اکنون چهلمین جشنواره فجر با ارائه شیوه‌نامه‌ای دغدغه‌مند فرصتی تازه در بر هم زدن معادلات پیشین است. فرصتی که می‌تواند با طرح اصول و هنجارهای ایرانی-اسلامی فرهنگی تمام قد از جامعه و تاریخ ایران را رسم کند و هویت جشنواره فجر را تقویت کند. چهلمین جشنواره فجر با دبیری مسعود نقاش زاده بستری‌ست برای رجعت به خود و جداسازی فرش قرمز از ویترین‌های تزئیناتی و باسمه‌ای. به بیانی دیگر رسیدن به استانداردهای اینجایی و اقلیمی که می‌تواند پرچم اخلاق و فرهنگ ایران را به اهتزاز درآورد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.