سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

3
نگاهی به فیلم "قیف"

آشغال دوست داشتنی!

  • کد خبر : 35308
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۱۰
آشغال دوست داشتنی!
در مورد قیف هم باید بگویم امیر یوسفی عامدانه یک داستان عجیب و غریب برای فیلمش انتخاب کرده و تلاش کرده یک آشغال دوست داشتنی بسازد!

مفهوم ژانر مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، با ترجمه تحت اللفظی و نادرست وارد سینمای ایران شده است. تازه ترین ترین نمونه در این زمینه فیلم قیف است که سوای ادای کمدی و فانتزی، سعی می کند خود را به عنوان یک زی مووی معرفی کند. در این فیلم تکنیک های متنی و روایی تعمدا زیر پا گذاشته می شود و جهان اثر منطق مشخص ندارد. این فیلم در عین حال که می خواهد آوانگارد باشد، نتوانسته چشم طمع خود را به گیشه ببندد و سازندگانش تا توانسته اند در آن از فرمول های سینمای کمدی این سال‌ها استفاده کرده اند.

قیف پر از کنایه های سياسی و تاریخی است که می شود با آنها ادای مخالفت با نظم سياسی موجود را در آورد! اساسا زی مووی ها و ترش مووی ها در سینمای جهان برای خودشان ارج و قرب بالایی دارند. فیلم های بد و بسیار بدی که توسط عشاق دل خسته سینما ساخته شده اند. مهم ترین نماد آن هم کارگردانی بنام اد وود است که با خلوص نیتی عجیب به ساخت آشغال مشغول بود!

در مورد قیف هم باید بگویم امیر یوسفی عامدانه یک داستان عجیب و غریب برای فیلمش انتخاب کرده و تلاش کرده یک آشغال دوست داشتنی بسازد! قیف داستان یک دیو از اهالی هیرکان به نام خسرو است که از پدرش اجازه گرفته تا به زمین بیاید و با پیدا کردن یک دختر زمینی و ازدواج با او، عشق را تجربه کند. او سرانجام دختری به نام ملوک را پیدا می کند اما درست روز ازدواج توسط ژاله پادشاه هیرکین دزدیده می شود و یک شب در اسارت او بسر می برد. یک شب اسارت در هیرکین معادل ۴۵ سال زمینی طول می کشد. زمانی که خسرو از چنگال ژاله فرار می کند و به زمین بر می گردد، ملوک تبدیل به یک پیر زن مسن شده است. خسرو فرصت ندارد و باید با ژاله ازدواج کند وگرنه نفرین پدرش شاه هوشنگ که پادشاه هیرکان هست عملی و خسرو تبدیل به گربه خواهد شد! همین خط قصه جنون آمیز کافی است تا متوجه شویم امیر یوسفی عامدانه قصد داشته با استفاده از دستمایه های فیلم های آشغال یک کمدی متفاوت بسازد.

منطق فیلم (قیف) منطق دو دوتا چهار تای دراماتیک نیست. منطق فیلم های زی مووی است که کارگردان سکانس ها را داخل فیلم گذاشته چون بنظرش عالی آمده است! در قیف، عباس جمشیدی فر نقش اسد را بازی کرده است که می توان آن را نقطه عطف کارنامه کاری وی دانست. جایی که در خیلی از سکانس ها او حتی از عطاران هم جلوتر می زند و تبدیل به جذاب ترین عنصر آخرین ساخته امیر یوسفی می شود. بازیگری که از خود متن هم پررنگ تر است.

در قیف تقریبا هر ۵ دقیقه یکبار ما شاهد یک شوخی کلامی یا رفتار جنسی هستیم. حتی دوربین هم در خدمت این دست از شوخی ها قرار دارد. بجای آنکه حرکت دوربین در خدمت ایجاد تعلیق و خلق موقعیت کمدی باشد، کاملا در استخدام شوخی های دم دستی در آمده است. نامگذاری ها هم از این امر مستثنی نیستند. بگذریم که در این دست از شوخی ها هم، خلاقیت به چشم نمی خورد و دست فیلم نامه نویس برای بیننده رو شده است! شیرینی ذاتی بازیگران، استفاده از تکنیک تکرار که شیوه همیشگی کمدی های عطاران است، بهره بردن از جلوه‌های ویژه و کمک از نریشن برای پرکردن خلأهای موجود در قصه، تاحدی می تواند بیننده را تا اواسط فیلم با اثر همراه کند. اما به قدری فیلمنامه در خلق موقعیت، ایجاد گره و حل آن عقیم است که در نیمه دوم و بخصوص پرده سوم، مجبور به کش دادن و آب بستن به قصه می شود، تا جایی که تماشاگر را کلافه می کند.

در پایان باید گفت “قیف” فیلمی در خدمت شوخی های جنسی و کنایه های سیاسی است و نه آنها در خدمت فیلم.

*پژوهشگر سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35308

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.