سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 3 ذی‌الحجه 1446
  • و : Sunday, 1 June , 2025 می باشد
کل 10042 امروز 1

خبر فوری

ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد فیلم‌های جدید سینمایی از قاب شبکه‌های سیما از خورموج تا رشت بیش از ۴۰ نمایش روی صحنه است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی مینوجهان در منوجان برگزاری مراسم یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خردادماه در تئاتر شهر چه‌خبر است؟ سریال نوجوانی؛ نمایی تلخ از پیچیدگی های عصر ما! تورناتوره رئیس هیات داوران جشنواره شانگهای شد پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ نگاهی به سینمای سعید روستایی روزهای عروسکی تئاتر پایتخت معرفی نصرت کریمی و زهرا صبری، به‌عنوان اعضای افتخاری یونیمای جهانی توافق‌ خانه سینما و صندوق اعتباری هنر برای بهبود خدمات بیمه‌ای اعضا از تصویب حق عضویت ۴۰۰ هزار تومانی تا انتخاب سخنگوی هیات مدیره خانه تئاتر «رویاشهر» 10 میلیارد تومانی شد روایت موسیقایی ارکستر سمفونیک تهران از مقاومت روایت بازآفرینی و اقتباس فرهنگی در هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

16
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با "صمد قربانزاده" نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه "سریشوک" در حاشیه سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛

“سریشوک” فیلمی فانتزی تخیلی از پردازش اسطوره ایرانی باستانی

  • کد خبر : 7950
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۳:۰۷
“سریشوک” فیلمی فانتزی تخیلی از پردازش اسطوره ایرانی باستانی
ما می توانیم‌از اسطوره ها، اقتباس ها و ادبیات قدیمی استفاده کنیم و دوباره به آن‌ ها بپردازیم و رابطه بین ‌کتاب و پژوهش را در قالب این اسطوره پرداخت کنیم.

سینمایی نیوز- فیلم کوتاه داستانی “سریشوک” در بخش مسابقه سینمای ایران سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. با کارگردان و نویسنده فیلمنامه این فیلم در پردیس سینما گالری ملت، محل برگزاری جشنواره که به تازگی از جلسه نمایش فیلم آمده بود، به گفت و گو نشستیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “صمد قربانزاده” کارگردان فیلم کوتاه “سریشوک” ضمن عرض سلام خدمت تمامی دوستان و فیلمسازان، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: در مورد فیلم “سریشوک” باید بگویم که این عنوان در واقع برگرفته شده از یک اسطوره ایرانی- باستانی است و اسم یک گاو است؛ گاو “سریشوک” یا “هَدیوَش” که اسم فیلم از آن انتخاب و اقتباس شده است. این اسطوره به جاودانگی می پردازد و انسانی که به دنبال عمر جاودان و نامیرایی است و این گاو توسط فردی به نام “گوپت شاه” نگهداری می شود.

 

این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم اظهار نمود: در مورد فردی است که برای اینکه بخواهد به یک جاودانگی و نامیرایی برسد حتی حاضر است فرزند خودش را قربانی کند.

وی در مورد علت پرداختن به این سوژه گفت: دلیل پرداختن به این سوژه ۱ ماهه اتفاق نیفتاده است، من در ذهنیت قبلی ام و پایان نامه کارشناسی ارشدم در دانشگاه هنر تهران در مورد همین مسائلِ روانکاوی و اسطوره ای بوده است و رابطه عکاسی با این ها را بررسی کردم. یعنی یک شبه به وجود نیامده است.

وی تاکید کرد: من چندین سال است که دنبال فضای ناخودآگاهی هستم و دنبال یک سری فضاهایی هستم‌ که از واقعیت بیرون بیاید. فیلم نقطه ای شد که بتوانم همه اینها را با هم‌ مچ کنم چون در عکاسی نمی توانستم‌ این کار را انجام‌ کامل بدهم. برای تثیبت فیلم‌ توانستم صدا، حرکت و گریم بیاورم.  به خاطر همین نمی توانم بگویم که ۱ ماهه یک اتفاقی افتاده است و آمده ام به آن پرداخته ام. سال ها بحث ذهن من بوده است و بیشتر، آن بحث تخیلی بودن و آن جهان غیر واقعی که من همیشه دوست دارم و در این فیلم هم سعی کردم‌ به آن برسم و نمی دانم چقدر رسیده ام کامل بوده یا نبوده است.

او در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: در مورد فیلم‌ سازی، این فیلم تجربه اول من است. و ۲ سال است که در مورد فیلم سازی فعالیت می کنم و حرفه من در عکاسی است و تمام ذهینت من از عکاسی می آید. عکس های من هم در فضای تخیلی – فانتزی است و این فیلم هم ژانر کاملا تخیلی- فانتزی دارد.

او در همین رابطه اضافه کرد: متاسفانه در سینمای ایران، چه در سینمای کوتاه و چه در سینمای بلند به فیلم های فانتزی – تخیلی پرداخته نشده است تا بتوانیم از تجربیات دوستان استفاده کنیم. این فیلم به شکلی یک جور آزمون و خطا بود و با یک بودجه کم و در شهرستان و با عوامل شهرستان همراه بود و نمی دانم که در نهایت چه اتفاقی می افتد ولی ساخت این فیلم برای خودم‌ تجربه جالبی بود.

وی در مورد روند تولید و مراحل کار تصریح ساخت: من سال ۱۳۹۵ در مورد رشته عکاسی یک مجموعه  به نام “گاوکشی” داشتم، که ایده اصلی این فیلم هم به شکلی از آن مجموعه آمد. البته آن هم به رمان “سال بلوا” زنده یاد “عباس معروفی” وصل بود. من پارسال از دل همان مجموعه حدود ۳۰ موضوع در مورد گاو کار کردم و از آن ۳۰ موضوع، یکی انتخاب شد که همین فیلم ما است.

وی در همین ارتباط یادآور شد:  یک پروسه ۵ یا ۶ ساله بود و روند تولید این فیلم نیز یک سال و خرده ای زمان برد. چون‌من تجربه ای در فیلم نداشتم، دانه به دانه در مورد فیلمنامه نویسی و کارگاردانی مطالعه می کردم. هنوز هم بسیاری از مطالب را نمی دانم.

او خاطرنشان ساخت: برای من بسیار جالب بود! در این جشنواره فیلم هایی را می دیدم به لحاظ کَستینگ بسیار سینمایی بودند. ما با تلاش بسیار و بودجه شهرستانی این‌ فیلم‌ را ساختیم و همین که در این‌ جشنواره انتخاب شده است برای من باعث خوشحالی است. مکان فیلمبرداری در ارومیه است. لوکیشن ما کوره آجرپزی بود که آنجا را طراحی صحنه کردیم و در آن موقعیت فیلم‌را ساختیم.

وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: مهمترین چالش من در مورد خودِ این ایده بود. چون‌ ایده بزرگی بود و برای من بسیار سخت بود. رسانه سینما را نمی شناختم و هر چه در ذهن من بود به واسطه عکاسی بود ولی دوستانی در کنارم‌ داشتم که بسیار کمکم کردند. همچنین کار با شخصیت بچه برای من بسیار سخت بود؛ زیرا اولا تازه به دنیا آمده است و موقعی که می خواستیم‌ بخوابد گریه می کرد و موقعی که می خواستیم گریه کند می خوابید! در کل ساختن این فضا برای ما بسیار دشوار بود.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود گفت: من فکر می کنم تازه بودن این‌نوع فضا و صحنه سازی و این نوع پرداخت و شیوه بازی بازیگران و گریم خوب می تواند مورد توجه قرار گیرد و جذاب باشد.  ما این‌ نوع فیلم ها را در سینمای دنیا بسیار داریم و به فضای فانتزی بسیار پرداخت شده است.

او افزود: ما می توانیم‌از اسطوره ها، اقتباس ها و ادبیات قدیمی استفاده کنیم و دوباره به آن‌ ها بپردازیم، رابطه بین ‌کتاب و پژوهش را در قالب این اسطوره پرداخت کنیم. من در کارهای عکاسی ام‌ هم بسیار به اسطوره علاقمند هستم. ما هر حرفی را هم که بخواهیم بزنیم به نظرم‌در قالب یک سری نماد، نشانه و اسطوره می توانیم بگوییم که نه خیلی پُر رنگ می شود و بسیار هم راحت می توانیم حرف خود را بیان کنیم.

او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: بخصوص برای ما که در شهرستان داریم فیلم‌می سازیم کمبود فراوان داریم. من در این جشنواره فیلمی دیده ام‌که زیر ۵۰۰ میلیون هزینه نشده است. در شهرستان با ۵۰۰ میلیون فیلم سینمایی می بندند. ما در شهرستان با عوامل و امکانات کمتری داریم فیلم می سازیم. متاسفانه فیلم هایی که از شهرستان می آید در برابر عظمت فیلم هایی که در تهران ساخته می شود، دیده نمی شود. امیدوارم‌ روزی برسد که برای دوستانی که در تهران و در شهرستان فیلم می سازند توازنی برقرار شود.

او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: به نظرم‌ تاثیر بسیار زیادی دارد. جشنواره فیلم کوتاه جزوء مهمترین جشنواره ها در منطقه و دنیا است و ۲ سال است که جزء جشنواره کوالی فای اسکار  و حتما تاثیرگذار است. حداقل برای فردی که بخواهد فیلمساز شود نقطه شروع خوبی است.

او در بخش پایانی صحبت های خود بیان داشت: به نظرم چیزی که باید توجه شود سوای بحث فیلمسازی، حمایت است. انتظاری ندارم که فیلم من در این جشنواره دیده شود، البته خوشحال می شوم که مورد استقبال قرار گیرد و دیده شود ولی امیدوارم مسئولان و دست اندرکاران و انجمن و تهیه کننده ها حمایت کنند.

سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه به دبیری محمد رضا آذر پندار در پردیس ملت در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.