سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

7
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با "کیانوش احمدی" نویسنده و کارگردان نمایش "شب سوئیت" منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

«شب سوئیت» فضای قرنطینه بین گذشت و قصاص

  • کد خبر : 31803
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
«شب سوئیت» فضای قرنطینه بین گذشت و قصاص
نویسنده و کارگردان نمایش «شب سوئیت» معتقد است اتفاقات این نمایش در جامعه خیلی وجود دارد اما مسئله اصلی برای من، مسئله گذشت است.
به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “کیانوش احمدی” نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که نمایش «شب سوئیت» از تهران به نویسندگی و کارگردانی او از بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402 در دو نوبت 16 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و کتاب -نمایشنامه- «شب سوئیت» با 8 شخصیت‌ نمایشی نوشته او سال 1399 انتشار یافته است، درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: همان طور که ایفاگر نقش روحانی در دیالوگی توضیح می دهد، «شب سوئیت» آن شبی است که زندانی را به فضای قرنطینه می برند تا صبح فردا قبل از طلوع آفتاب اعدام شود و فردی روحانی برای به آرامش رساندن زندانی، به نزد او می آید.
این هنرمند عرصه تئاتر در خصوص علت پرداختن به این سوژه که خانه در آن، فضایی سرد و بی روح دارد، تصریح ساخت: این نمایشنامه حاصل تجربیات و اتفاقات زندگی خودم، دوستانم، اقوامم، آدم های اطرافم و حوادث روزنامه ها و خبرگزاری ها با اتفاقاتی رئالیته و ناتورالیستی ثبت شده است و از هیچ منبعی اقتباس، نداشتم. قطعا از اشخاصی که در حیطه قضاوت هستند مشورت و مصاحبه گرفتم و کتاب هایی مطالعه نمودم و نزدیک به ۹ ماه برای نوشتن این نمایشنامه، صرف پژوهش و تحقیقات شد. کتابی که با این عنوان منتشر کردم نیز به چاپ سوم رسیده است و هنوز مراسم رونمایی از آن و این نمایش اتفاق نیفتاده است و امیدوارم اتفاق های خوبی پیش بیاید.
این نمایشنامه نویس بیان داشت: تِم نمایش ما شامل یک تم واحد (اصلی) و یک تم سایه، بین گذشت و قصاص می گذرد و نگاه دو طرفه به مجرم و کسی که اعاده حیثیت می کند داریم. سعی نمودیم تماشاگر، همزمان یک جا هایی قضاوت کند و در انتها پی ببرد که این طور نبوده است. در تمامی کار هایی که به روی صحنه می برم سعی می کنم موضوع قضاوت وجود داشته باشد و دغدغه من است. اتفاقات این نمایش در جامعه خیلی وجود دارد اما مسئله اصلی برای من، مسئله گذشت است. این اتفاق در فامیلِ من هم افتاد اما متاسفانه گذشتی صورت نگرفت و به اعدام انجامید و آن عضو فامیل از دست رفت.
“کیانوش احمدی” به مهم ترین چالشی که در تولید این اثر با آن مواجه بود اشاره کرد و یادآور شد: بچه های همدل گروه تئاتری ما با درد و سختی چقدر زحمت کشیدند و مباحثه ما در انتها به نتایج شیرین می رسید و خودِ کار یک چالش بزرگ بود که همزمان با تمرین این نمایش، ۲ نمایش دیگر به سادگی به اجرا بردم؛ اما این تئاتر برای من جایگاهی داشت که هر طور بود آن را به روی صحنه آوردم و به جشنواره رساندم. امیدوارم دوستان، نمایش ما را ببینند و به اجرای عموم در تئاتر شهر برسانند. در جشنواره تئاتر فجر از بخش تازه‌های تئاتر ایران به بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه‌یافتیم و حضور داریم. درخواست های بسیاری برای اجرای عموم داریم و امیدوارم مسئولان امر، گروه تئاتری ما را درک کنند و بتوانیم یک اجرای عمومی درست برای مردم داشته باشیم. آروزیم این است که برای تمام اجرا ها تماشاگر زیادی باشد و بتوانیم حرف های مان را به مردم القا نماییم.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تاکید کرد: از شیوه نگارش نمایشنامه می توانم نام ببرم که یک روایت متقاطع و پازل گونه و دومینو وار دارد و این سیلِ تکرار با کات هایی که داده می شود و گذری که به برشت داریم، این که درگیر احساسات نشویم و عقل را به کار بگیریم، مخاطب را هم، درگیر نمایش و هم برای لحظاتی در حد چند ثانیه به فکر وا می دارد تا قضاوت کنند.
او این طور به صحبت های خود ادامه داد: درد دل که خیلی داریم. از کمبود های مالی و کمک هزینه هایی که به تئاتر ها می شود، می توانم یاد کنم. پیش تر در اداره تئاتر، دوستان خود را می دیدیم، تمرینات را ظرف ۵ تا ۶ ماه انجام می دادیم و گروه ها، نگران هزینه اجاره پلاتو نبودند اما الان هزینه های پلاتو خیلی بالا رفته است و یک معضل شده است و انتظار و خواهش داریم مدیران حمایت کنند. قرار بود ظرف یک سال، مکان جدیدی در اختیار بگذارند که تا الان این امکان فراهم نشده است و پلاتو های خصوصی پیش روی ماست که باید دست در جیب کنیم.
کارگردان نمایش «شب سوئیت» در بخش پایانی صحبت های خود خاطر نشان ساخت: مسئولان در بحث اجرا های عموم و در اختیار قرار دادن سالن های دولتی، به نام ها توجه نکنند و کار و اجرای کارگردان را ببینند. این خیلی مهم است و ممکن هست جوانی با کار اول خود یک شاهکار خلق کند و مدیران می توانند به این کار کمک کنند و یک شخص معتبر را به صحنه تئاتر کشور معرفی کنند. این نگاه بازبین های جشنواره تئاتر فجر خیلی برای من قایل احترام بود که در بازبینی های فجر دیدم اسامی را کنار گذاشتند و به خودِ کیفیت نمایش ها توحه کردند. امیدوارم این نگاه تداوم داشته باشد و قطعا کار های خیلی خوبی در سالن ها ببینیم.
چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.