سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
کل 8657 امروز 1

خبر فوری

به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است

5
نگاهی به پرفروش‌ترین انیمیشن سال/

محبوب تماشاگران، مغضوب منتقدان

  • کد خبر : 18598
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
محبوب تماشاگران، مغضوب منتقدان
«برادران سوپرماریو» در واقع ادای دین به بازی نوستالژیک و محبوب قارچ‌خور، است، همین ارتباط دادن کارتون به بازی، یکی از دلایل اصلی جلب نظر مخاطبان بوده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: انیمشن برادران سوپرماریو را از حالا می‌توان پدیده فروش سال 2023 خواند چرا که با گذشت چند ماه از شروع سال جدید میلادی توانسته رکوردهای فروش یک محصول پویانمایی را جابجا کند. این کارتون با فروش ۱ میلیارد و 163 میلیون دلاری در سراسر جهان پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ شده‌ و چندین رکورد گیشه، از جمله بزرگ‌ترین آخر هفته افتتاحیه در سراسر جهان برای یک فیلم پویانمایی را به نام خود ثبت کرده است و به پرفروش‌ترین فیلم تمام دوران براساس یک بازی ویدئویی و سومین فیلم پویانمایی پرفروش جهان تبدیل شده‌است. این موفقیت‌ها وقتی نمود بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم این اثر با هزینه 100 میلیون دلاری موفق به فروش 1000 میلیون دلاری شده و نسخه‌های اول و دوم از بازی الهام گرفته از این کارتون، به شدت در گیشه و جلب نظر مخاطبان شکست خورده بودند.

برادران سوپرماریو در واقع ادای ادینی به بازی نوستالژیک و محبوب قارچ‌خور محصول نینتندو در دهه‌های اخیر است که همین ارتباط دادن کارتون به بازی، یکی از دلایل اصلی جلب نظر مخاطبان بوده که با پرداخت سینمایی و جذاب سازندگان اثر به ثمر رسیده است. الهام انیمیشن‌ها از بازی‌‌های ویدئویی در صنعت انیمیشن ‌جهان، امری مسبوق به سابقه است اما چرایی جذب مخاطب فراگیر جهانیِ کارتون برادران سوپرماریو موضوعی است که سبب شده بسیاری از منتقدان، سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان بر روی المان‌های مختلف این کارتون دقیق شده تا راز پرفروش شدن این کارتون خوش آب و رنگ کشف شود. این اثر پویانمایی بعد از «شیرشاه» و «یخ‌زده»، عنوان سومین کارتون پرفروش تاریخ سینما را بالاتر از  آثاری چون «مینیون‌ها»، «داستان ‌اسباب بازی‌ها» و «شرک» بدست آورده است.

وقتی به داستان این کارتون مراجعه می‌کنیم با قصه محیرالعقول یا عجیب و غریبی مواجه نمی‌شویم؛ دو برادر با نام‌های ماریو و لوئیجی که همان قارچ‌خورهای دوست داشتنی با کلاه قرمز و سبزِ بازی قارچ‌خور هستند طی اتفاقی از هم جدا می‌شوند و مسیر نزدیکی دوباره این دو برادرِ فانتزی و بانمک، به تعلیق اصلی داستان و محل ورود و حضور شخصیت‌های دیگر بدل می‌شود. قصه باگ و حفره، کم ندارد و شخصیت‌ها هم آنچنان عمیق و سمپاتیک نیستند اما فضای جذاب، گرافیک با کیفیت و ارجاعات به ‌موقع و مداومی که به بازی قارچ‌خور داده می‌شود سبب شده ضرباهنگ اثر، ریتمی خوشایند و سرگرم‌کننده داشته باشد و تماشاگر از تماشای این کارتون 92 دقیقه‌ای احساس رضایت کند.

تبلیغات، زمان اکران و کمپانی پخش‌کننده فعال و پویا از دیگر عواملی است که سبب شده این انیمیشن تا این حد در گیشه موفق عمل کند و بنا به آنچه سایت این اثر نوشته، 520 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 650 میلیون دلار در دیگر مناطق جهان بفروشد. تحلیل و واکاوی این المان‌‌های مختلف فروش و جذب مخاطب برای سینمای انیمیشن جوان ایران که نسبت به همتایان خارجی خود سابقه طولانی ندارد، می‌تواند بسیار مفید فایده باشد چرا که الگوهای جلب مخاطب در صنعت انیمیشن جهان تا حدزیادی شبیه هم هستند و مطالعه و تمرکز روی این موارد می‌تواند سبب ورود محصولات ایرانی به بازار‌های جهانی و موفقیت آنها شود.

بررسی نظرات منتقدان و کاربران وبسایت‌های سینمایی از جمله «راتن تومیتو» نشان می‌دهد که با وجود اینکه مخاطبان عادی سینما از این کارتون لذت برده و امتیاز خوبی به آن دادند، منتقدین استقبال گرمی از این اثر نکرده و در بهترین حالت نظرات منتقدان به سمت یک کارتون متوسط رفته است و کمتر منتقدی به تحسین و تمجید برادران سوپرماریو پرداخته است تا مشخص شود این محصول پویانمایی بار دیگر قابلیت سینما را در به چالش‌کشیدن منتقدان و تماشاگران فراهم کرده است اتفاقی که در سال‌‌های اخیر کمتر شاهد آن بودیم یعنی یا یک محصول پویانمایی مورد توجه هر دو طیف بوده و یا از سوی هر دو مردود شده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=18598
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 152 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.