سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

2

نقد فیلم «امیلیا پرز»

  • کد خبر : 36563
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
نقد فیلم «امیلیا پرز»
موزیکال آقای اودیار همچون جوکر تاد فیلیپس به درون انتزاع ذهنی کاراکترهای خود می‌رود و قرار نیست آن خط معروف بین درام و موزیکال را ایجاد کند.

محمدرضا دلیر*- «ژاک اودیار» برای هر مخاطبی در سینما با یک اثر ماندگار است؛‌ برخی با «پیامبر»، برخی دیگر با نئونوآر «ضربانی که قلب‌ام از دست داد» و آثاری چون «دیپان» و روایت‌های دیگری که هر کدام هم در سینمای ژانری و هم در کارنامه‌ی فیلمسازی که امضاء دارد به یادگار مانده‌اند.

اما آقای اودیار با «برادران سیسترز» در ژانر وسترن نشان داد که تمایل زیادی به ورود در ژانرهایی دارد که شاید از سینمای او دور باشند. اودیار پس از آن فیلم به‌سراغ درام-کمدی «پاریس، منطقه‌ی سیزده» رفت که دو سال پیش به مرور آن پرداختیم. حال این کارگردان از طریق موزیکالی که گویی پس از «آنت» آقای «کاراکس» ضربان تازه‌ای به این ژانر داده به مکزیک رفته تا از طریق کلیشه‌های اجتماعی درگیر در زندگی مردمان این کشور مخاطب را وارد زندگی ۲ زن و یک مرد کند.

روایت آقای اودیار موزیکال است و گویی از همان ابتدا باید شاهد یکی از کلیشه‌های موزیکال برادوی یا هالیوودیِ نشأت گرفته از آن باشیم. اما «آنت» آقای کاراکس و «جوکر» آقای «فیلیپس» نشان دادند که روح جدیدی در موزیکال‌های قرن بیست‌و‌یک‌ام دمیده شده است.

«ریتا» در یک دفتر وکالت مشغول به کار است و به‌ نوعی دستیار وکیلی معروف است که به دفاع از گناهکاران شهره است. پرونده‌ای که ما را وارد زندگی ریتا می‌کند درباره‌ی مردی است که با خشونت همسرش را کشته و حال قرار است از طریق متنی که ریتا می‌نویسد این عمل را در حد خودکشی تقلیل دهند. موزیکال آقای اودیار همچون جوکر تاد فیلیپس به درون انتزاع ذهنی کاراکترهای خود می‌رود و قرار نیست آن خط معروف بین درام و موزیکال را ایجاد کند.

اما آقای اودیار صرفاً قرار نیست ریتا را درگیر محاکمه‌هایی کند که در مسیر خانه تا دادگاه خلاصه شوند. او پس از این آشنایی بین مخاطب و ریتا، مسیر این کاراکتر را از طریق سرکرده‌ی یک کارتل معروف با نام «مانیتاس» تغییر می‌دهد. مانیتاس با موتیف کلامی «بینگو» در اعترافی که مقابل ریتا انجام می‌دهد قرار است از کالبد مردانه‌ای که او را در بر گرفته رها شود و برای شروع زندگی جدید با هویتی نو درون جنس مخالف خود را در آغوش دنیا قرار دهد. مسیر ریتا و مانیتاس گذشته و «امیلیا پرز» آینده از همین نقطه آغاز می‌شود.

آقای اودیار در موزیکال خود به‌هیچ‌عنوان سعی ندارد مخاطب را درگیر ترانه‌هایی آهنگین و در ادامه رقص‌هایی موزون در کنار کاراکتر اصلی کند. عمده ترانه‌های این موزیکال، مالیخولیای ذهنی کاراکترها یا اعترافات آن‌ها و در نهایت مکالمه‌های نرم‌اشان با یکدیگر است. ترانه‌ها گاه در حد دیالوگ‌های ساده‌ی دو کاراکتر در هم آمیخته می‌شوند.

اما مکمل این انتخاب زیبا باز هم قاب‌هایی است که آقای اودیار در اثر خود می‌بندد. دوربین او محدود به کلیشه‌های موزیکال نیست و حتی نورپردازی درون این قاب‌ها نیز قرار نیست مخاطب را درگیر اشباع رنگ و حتی کانتراست رنگی کند. در عوض دوربین با توجه به جغرافیایی که فیلم در آن می‌گذرد گاه همچون دوربین یک مستند‌ساز از زاویه‌ی صفر کاراکترها را در بر می‌گیرد و گاه همچون یک اثر اکشن و هیجان‌انگیز مخاطب را درگیر تعقیب‌و‌گریزی مرگبار می‌کند.

در بین این هیاهوی انتخاب در فرم بصری آقای اودیار، مخاطب هیچ‌گاه درون‌مایه‌ی اثر را فراموش نمی‌کند. مانیتاس خود را در این اثر می‌میراند و از طریق کالبد جدیدش، امیلیا پرز، تا جایی که می‌تواند سعی در جبران دوران سیاه گذشته دارد. با این‌حال باز هم قرار نیست مخاطب درگیر ملودرامی ساده شود. آقای اودیار در عوض او را به درون حسرت‌ها، نیازها و دوگانگی ذهنی امیلیا پرز می‌برد و همین تناقض‌های ذهنی کاراکتر نیمه‌ی دوم روایت را می‌سازد. چرخش زاویه‌دید روایت از ریتا به امیلیا و حضور همیشگی ریتا همچون یک مشاهده‌گر مداخله‌گر زیبایی فرم روایی آقای اودیار را دو صد چندان می‌کند.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36563

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.