سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

2
آیا پیکسار دوباره به مسیر موفقیت برگشته است؟/

نگاهی به کارتون المنتال 2023

  • کد خبر : 24576
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۱۷
نگاهی به کارتون المنتال 2023
شخصیت‌های جانبی دنیای شکل‌گرفته در المنتال که قرار است تاثیر عشق و عاطفه در زندگی و پیوند دادن ناممکن‌ها را پیام دهند، یکسان پرداخت نشده‌اند، کاراکترهای آب و آتش بسیار ویژه‌ و با جزئیات بیشتر و شخصیت‌های خاک و باد لاغرتر و گذراتر پرداخت شده‌اند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: جدیدترین محصول مشترک دیزنی و پیکسار، اتفاقی خوب در صنعت انیمیشن 2023 است که توانسته علاوه بر تصاحب گیشه و استقبال تماشاگران، رضایت نسبی منتقدان را نیز به‌ دست آورد به طوری‌که از سایت IMDB  نمره 7 از 10 و از سایت روتن تومیتو امتیاز 74 از 100 را گرفته است.

المنتال که ترجمه تحت الفظی آن بنیادین است به عناصر شکل‌دهنده زمین یعنی آب، باد، خاک و آتش اشاره دارد و روایت این انیمیشن نیز بر پایه ارتباط، معرفی و معاشرت این اجزا و آفریده‌شدگان تعریف می‌شود. چهار گروه مختلف و متضاد یعنی خاکی‌ها، آبی‌ها، بادی‌ها و آتشی‌ها که به ظاهر عناصر غیرقابل‌ جمعی هستند در یک جامعه فانتزی کنار هم زندگی می‌کنند و قرار است با شخصیت‌پردازی این 4 طیف مختلف به روایت درام عاشقانه‌ای بنشینیم که یک طرف آن آب است و یک طرف دیگر آتش!

بخش اصلی انیمیشن آمریکایی المنتال، عاشقانه‌ای میان یک عنصر آتش به نام امبر (لیا لوئیس) و یک عنصر آب به نام وید(مامودو اثی) است و کلیت ماجرای داستان بیش از هرچیز پیرامون آشنایی، ارتباط و سرانجام این رابطه می‌چرخد با این تفاوت که در دنیایی فانتزی و نه رئالیستی به سر می‌بریم که رویا‌ها بیش از واقعیت‌ها نمود دارند و قرار است فضایی متفاوت با زندگی واقعی انسان‌ها ببینیم و یا حتی آسیب‌شناسی زندگی انسان معاصر را نیز مشاهده کنیم.

الگوی روایت تضادها و عناصر پارادوکسیکال از مهم‌ترین پَتِرن‌های روایی در پیکسار و دیزنی است که در این انیمیشن نیز شاهد این سبک از قصه‌گویی هستیم. قرارگرفتن عناصر متضاد علاوه بر اینکه برخی اوقات فضای طنز و جالبی شکل می‌دهند باعث تعلیق در داستان و شخصیت‌پردازی نیز می‌شوند به نحوی ‌که مخاطب المنتال از ابتدا به این می‌اندیشد که چگونه دو عنصر ترکیب‌نشدنی آب و آتش که هیچ‌گونه تشابه و اشتراکی با هم ندارند قرار است با هم ارتباط پیدا کنند و هنر سازندگان این کارتون در همین تعلیق داستانی و مرتبط کردن نامرتبط‌ها و متضادهاست.

پیتر سون کارگردان و از طراحان المنتال، یکی از افراد شناخته شده و مشهور در کمپانی پیکسار است که در بیش از 25 انیمیشن مهم این شرکت از سال 1999 به عنوان صداپیشه، انیماتور، نویسنده و کارگردان فعالیت داشته و تنها انیمیشنی که به طور مستقل پیش از المنتال ساخته کارتون «دایناسور خوب» بوده که تقریبا 10 سال قبل به نمایش درآمده است. سون در مصاحبه‌های خود پیرامون کارتون، از دغدغه‌های شخصی‌اش از جمله مهاجرت، خانواده و روابط عاطفی بین اعضای خانه گفته و ساخت این کارتون را به شدت متاثر از زندگی شخصی خود عنوان کرده است.

اما هنر طراحان و سازندگان المنتال، که باعث شده حتی برخی این انیمیشن را بازگشت پیکسار بعد از چند کارتون معمولی عنوان کنند، در پیوند دادن این عناصر متضاد و ترکیب‌نشدنی است. فضای عاطفی میان دو شخصیت امبر و وید خیلی زود شروع و به مدت زیادی بر روایت داستان گسترده می‌شود اما این روایت آنچنان دلچسب و به دور از تصنع و غلو از آب درآمده که گذر زمان قابل حس و توجه نیست و جنبه‌های سمپاتیک و همراه‌کنندگی این دو کاراکتر به خوبی باعث همدلی برانگیزی مخاطبان گوناگون می‌شود.

همچنان می‌توان این ایراد را به انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی گرفت که کارتون‌‌ها بیش از آنکه مختص کودکان و حتی نوجوانان باشد مناسب جوانان و بزرگسالان است؛ فضای عاطفی و احساسی المنتال نیز اگرچه برای طیف سنی بالاتر جذاب و همراه‌کننده است اما برای کودکان که بیش از احساس و تجربه زندگی به دنبال هیجان و ماجراجویی هستند، شاید ملال‌آور و خسته‌کننده به نظر آید.

کاراکترهای جانبی دنیای شکل‌گرفته در المنتال که قرار است تاثیر عشق و عاطفه در زندگی و پیوند دادن ناممکن‌ها را پیام دهد به هیچ وجه یکسان پرداخت نشده است؛ کاراکترهای آب و آتش بسیار ویژه‌تر و با جزئیات بیشتر و شخصیت‌های خاک و باد لاغرتر و گذراتر پرداخت شدند اما همچنان‌که گفته شد المنتال در رساندن پیام عشق و دوستی برای ممکن کردن ناممکن‌ها به روش ساده و صمیمی و فضای فانتزی و رویاگونه، موفق و باورپذیر عمل کرده و باعث شده علاوه بر لحظات جذاب و سرگرم‌کننده، مبانی جهان‌شناسانه و هستی‌گرایانه خود در باب زندگی و عشق را به صریح‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن تبیین کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=24576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.