سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 24 ذی‌القعده 1446
  • و : Friday, 23 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

3
آیا پیکسار دوباره به مسیر موفقیت برگشته است؟/

نگاهی به کارتون المنتال 2023

  • کد خبر : 24576
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۱۷
نگاهی به کارتون المنتال 2023
شخصیت‌های جانبی دنیای شکل‌گرفته در المنتال که قرار است تاثیر عشق و عاطفه در زندگی و پیوند دادن ناممکن‌ها را پیام دهند، یکسان پرداخت نشده‌اند، کاراکترهای آب و آتش بسیار ویژه‌ و با جزئیات بیشتر و شخصیت‌های خاک و باد لاغرتر و گذراتر پرداخت شده‌اند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: جدیدترین محصول مشترک دیزنی و پیکسار، اتفاقی خوب در صنعت انیمیشن 2023 است که توانسته علاوه بر تصاحب گیشه و استقبال تماشاگران، رضایت نسبی منتقدان را نیز به‌ دست آورد به طوری‌که از سایت IMDB  نمره 7 از 10 و از سایت روتن تومیتو امتیاز 74 از 100 را گرفته است.

المنتال که ترجمه تحت الفظی آن بنیادین است به عناصر شکل‌دهنده زمین یعنی آب، باد، خاک و آتش اشاره دارد و روایت این انیمیشن نیز بر پایه ارتباط، معرفی و معاشرت این اجزا و آفریده‌شدگان تعریف می‌شود. چهار گروه مختلف و متضاد یعنی خاکی‌ها، آبی‌ها، بادی‌ها و آتشی‌ها که به ظاهر عناصر غیرقابل‌ جمعی هستند در یک جامعه فانتزی کنار هم زندگی می‌کنند و قرار است با شخصیت‌پردازی این 4 طیف مختلف به روایت درام عاشقانه‌ای بنشینیم که یک طرف آن آب است و یک طرف دیگر آتش!

بخش اصلی انیمیشن آمریکایی المنتال، عاشقانه‌ای میان یک عنصر آتش به نام امبر (لیا لوئیس) و یک عنصر آب به نام وید(مامودو اثی) است و کلیت ماجرای داستان بیش از هرچیز پیرامون آشنایی، ارتباط و سرانجام این رابطه می‌چرخد با این تفاوت که در دنیایی فانتزی و نه رئالیستی به سر می‌بریم که رویا‌ها بیش از واقعیت‌ها نمود دارند و قرار است فضایی متفاوت با زندگی واقعی انسان‌ها ببینیم و یا حتی آسیب‌شناسی زندگی انسان معاصر را نیز مشاهده کنیم.

الگوی روایت تضادها و عناصر پارادوکسیکال از مهم‌ترین پَتِرن‌های روایی در پیکسار و دیزنی است که در این انیمیشن نیز شاهد این سبک از قصه‌گویی هستیم. قرارگرفتن عناصر متضاد علاوه بر اینکه برخی اوقات فضای طنز و جالبی شکل می‌دهند باعث تعلیق در داستان و شخصیت‌پردازی نیز می‌شوند به نحوی ‌که مخاطب المنتال از ابتدا به این می‌اندیشد که چگونه دو عنصر ترکیب‌نشدنی آب و آتش که هیچ‌گونه تشابه و اشتراکی با هم ندارند قرار است با هم ارتباط پیدا کنند و هنر سازندگان این کارتون در همین تعلیق داستانی و مرتبط کردن نامرتبط‌ها و متضادهاست.

پیتر سون کارگردان و از طراحان المنتال، یکی از افراد شناخته شده و مشهور در کمپانی پیکسار است که در بیش از 25 انیمیشن مهم این شرکت از سال 1999 به عنوان صداپیشه، انیماتور، نویسنده و کارگردان فعالیت داشته و تنها انیمیشنی که به طور مستقل پیش از المنتال ساخته کارتون «دایناسور خوب» بوده که تقریبا 10 سال قبل به نمایش درآمده است. سون در مصاحبه‌های خود پیرامون کارتون، از دغدغه‌های شخصی‌اش از جمله مهاجرت، خانواده و روابط عاطفی بین اعضای خانه گفته و ساخت این کارتون را به شدت متاثر از زندگی شخصی خود عنوان کرده است.

اما هنر طراحان و سازندگان المنتال، که باعث شده حتی برخی این انیمیشن را بازگشت پیکسار بعد از چند کارتون معمولی عنوان کنند، در پیوند دادن این عناصر متضاد و ترکیب‌نشدنی است. فضای عاطفی میان دو شخصیت امبر و وید خیلی زود شروع و به مدت زیادی بر روایت داستان گسترده می‌شود اما این روایت آنچنان دلچسب و به دور از تصنع و غلو از آب درآمده که گذر زمان قابل حس و توجه نیست و جنبه‌های سمپاتیک و همراه‌کنندگی این دو کاراکتر به خوبی باعث همدلی برانگیزی مخاطبان گوناگون می‌شود.

همچنان می‌توان این ایراد را به انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی گرفت که کارتون‌‌ها بیش از آنکه مختص کودکان و حتی نوجوانان باشد مناسب جوانان و بزرگسالان است؛ فضای عاطفی و احساسی المنتال نیز اگرچه برای طیف سنی بالاتر جذاب و همراه‌کننده است اما برای کودکان که بیش از احساس و تجربه زندگی به دنبال هیجان و ماجراجویی هستند، شاید ملال‌آور و خسته‌کننده به نظر آید.

کاراکترهای جانبی دنیای شکل‌گرفته در المنتال که قرار است تاثیر عشق و عاطفه در زندگی و پیوند دادن ناممکن‌ها را پیام دهد به هیچ وجه یکسان پرداخت نشده است؛ کاراکترهای آب و آتش بسیار ویژه‌تر و با جزئیات بیشتر و شخصیت‌های خاک و باد لاغرتر و گذراتر پرداخت شدند اما همچنان‌که گفته شد المنتال در رساندن پیام عشق و دوستی برای ممکن کردن ناممکن‌ها به روش ساده و صمیمی و فضای فانتزی و رویاگونه، موفق و باورپذیر عمل کرده و باعث شده علاوه بر لحظات جذاب و سرگرم‌کننده، مبانی جهان‌شناسانه و هستی‌گرایانه خود در باب زندگی و عشق را به صریح‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن تبیین کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=24576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.