سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9914 امروز 5

خبر فوری

موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزاری نشست مشترک مسئولان فرهنگی و ورزشی وزارت ورزش و وزارت فرهنگ و ارشاد جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد

20
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با “اصغر گروسی” کارگردان و نویسنده نمایش "هاراگیری" منتخب چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

“هاراگیری” وفای به عهد 18 شهید به نذرِ امام رضا

  • کد خبر : 14717
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
“هاراگیری” وفای به عهد 18 شهید به نذرِ امام رضا
در زمان جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر، رزمنده شهیدی پیش از شهادت، پلاک و وصیتِ همرزمان و دوستانِ خود را که ۱۸ نفر هستند و جان شان را نذرِ امام رضا (ع) کرده اند...

سینمایی نیوز-  نمایش «هاراگیری» که از هجدهمین جشنواره مقاومت به بخش صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر راه یافت، روز یکشنبه نهم بهمن ماه 1401 در تالار سایه تئاتر شهر در دو سئانس 17 و 19 اجرا داشت و ازدحام تماشاگران به حدی بود که بسیاری روی پله ها نشستند. شروعِ خیلی خوب، پرداختِ مناسب نقش ها توسط کارگردان، پایانِ خیلی بهتر، بازی بی نقص و تاثیرگذارِ بازیگران با بدن های آماده و بیانِ بی عیب، یک نمایشِ تماشاگرپسند را روانه اجرا نموده بود.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “اصغر گروسی”، کارگردان نمایش “هاراگیری” از شیراز درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: “هاراگیری” در فرهنگ ژاپنی به خودکشی  جوانمردانه اطلاق می شود. اینجا هم در اساس، شخصیت اصلی این نمایش که نقطه اتصال ماست، یک موتور است که شی ء محسوب می شود و روح ندارد. ژانر نمایش، تراژدی – کمدی است و امیدواریم تماشاگران لذت ببرند.

برنده جایزه سه دوره از جشنواره فجر در همین ارتباط اضافه کرد: بنده این معنا را دستمایه قرار دادم تا در خصوصِ رشادت جوانان مان که جان شان را که عزیز ترین دارایی هر انسانی می باشد، کف دست گرفتند و در ۸ سال جنگ تحمیلی، زندگی، خانواده، و هر آنچه داشتند را خالصانه، بی هیچ چشم داشتی اخلاص کردند و حتی موتوری که به ایشان تعلق دارد نیز به شکل ژاپنی، خودکشی جوانمردانه می کند تا جانِ صاحبش، در امان باشد و راه گشای آن اتفاقات، توسط رزمندگان، در نمایش باشد.

کارگردان نمایش “هاراگیری” درباره موضوع این نمایش‌نامه بیان نمود: داستانِ وفای به عهد تا سرحدِ جان است. در زمان جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر، رزمنده شهیدی پیش از شهادت، پلاک و وصیتِ همرزمان و دوستانِ خود را که ۱۸ نفر هستند و جان شان را نذرِ امام رضا کرده اند، به خانمی می سپارد که در قبرستانِ “جنت آباد”ِ خرمشهر، به امرِ کفن و دفنِ شهدا می پردازد و وی را مدیون می کند، تا این پلاک ها و وصایا را داخل ضریح حرم امام “رضا” بریزد. این خانم نیز در زیرِ آتشِ دشمن و علی رغم تمامی مشکلات، از منطقه، عازم مشهد می شود تا این وفای به عهد، اتفاق بیفتد. برداشت هایی آزاد از وقایعِ زمان جنگ شده است که البته ارتباطِ خطی و مضمونی، با داستانِ این نمایش نامه، ندارد.

این نمایشنامه نویس خاطرنشان ساخت: اسامی شهدائی که در این نمایش نامه از روی پلاک، نام برده می شوند، کاملا واقعی است و می توانم از شهید “مهدی خدابنده”، شهید “نظری” و شهید “فیجانی” نام ببرم.

این هنرمند عرصه تئاتر در خصوص علت پرداختن به این سوژه تصریح کرد: سوژه عموم نمایش هایی که درباره جنگ روایت می شود، تکراری است و چه بسا، دیگر از جذابیت برای نسل جدید، برخوردار نباشد. نیاز به ایده ها و ترفند های جدید، دیده می شود که وارد داستان شود. من با تعمد، داستانِ نمایش را، دو پاره نمودم. در پاره نخست، داستان را به گونه ای پیش می برم که تماشاگر، تصور کند این بار هم دارد یک داستانِ تکراریِ دیگری می بیند، اما پس از ۲۰ دقیقه، داستان ،حولِ محوری چرخش می نماید و وارد فضای سورئال می شود و به پیش می رود.

این مدرس دانشگاه تئاتر یادآور شد: مهم ترین نکته ای که در اینجا وجود دارد، این می باشد که هنوز می توان با یک قالبِ جدید، در خصوصِ سوژه های جنگ صحبت کرد. هنوز این ها، جای پرداخت دارد و تنها، به تفکرِ بیشتر و ایده یابی بهتر، نیاز هست.

او در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تاکید کرد: این نمایش که به روی صحنه آوردیم، یک تئاترِ بی چیز به حساب می آید، چرا که شکلِ کار، چند پاره است و ۳ داستان را به طور موازی پیش می برد و این اتفاق، غالبا در فیلم نامه روی می دهد. اگر این نمایش نامه تبدیل به فیلم نامه می شد، کار راحت تری صورت پذیرفته بود. ولی در نمایش، نمی توانیم از دکورِ ثابتی استفاده کنیم؛ به این علت که گستردگیِ روایت ها، محدود به یک مکان نمی شود و مدام، تغییرِ فاز می دهد.

او این طور به صحبت های خود ادامه داد: اساسا، دیوارِ چهارم را می شکنیم تا با مخاطب، وارد گفت و گو شویم؛ به این خاطر که به مانندِ یک خاطره، بخشِ اولِ نمایش را تعریف کنند که چه بلا ها و مصیبت ها و مصائبی، داشتند. در این میان، مهم ترین عنصر، بازیگری است که تمرکزِ گروه را بر متن گذاشتیم و به طور قطع، تئاترِ بی چیز کار کردیم. ما امید داریم که در همین زمینه ها نیز، نگاه ویژه داوران را به خود اختصاص دهیم.

وی به مهم ترین چالشی که در ساخت این اثر با آن مواجه بود اشاره کرد و گفت: همین ۲ تکه بودن نمایش، چالشِ مهمی بود که با آن روبرو بودیم. من واهمه ی عجیبی داشتم از اینکه چکار می بایستی انجام دهم تا تماشاگر، مجذوبِ اثر باشد، سالن را ترک نکند و تصور اینکه با موضوعِ تکراری روبرو هست را نداشته باشد. با تمام وجود سعی کردیم کدگذاری هایی انجام دهیم و بازی ها را به سمتی ببریم و شرایطی را پدید آوریم تا در مخاطب، این احساس، قلیان کند که باید همراه با ما، نمایش را ادامه دهد و کدی که در اوسطِ نمایش داده می شود را، بازگشایی کند و به چرایی کارِ ما پی ببرد. مانند آنونس هایی که نقش “سوزوکی” اجرا می نماید.

وی همچنین گفت: زمانِ نمایش ما در ابتدا خیلی بیشتر بود و از ۹۵ دقیقه، تعدیل داشتیم تا به ۶۵ دقیقه رسیدیم. این استاندارد ترین زمانِ ماست. بزرگ ترین چالشِ ما، همین بود. نمی توانستیم قصه ی اول را بازگو نکنیم؛ باید طوری آن را به اجرا می گذاشتیم که تماشاگر، دچار رخوت و خستگی نشود.

کارگردان نمایش “هاراگیری” در بخش پایانی صحبت های خود افزود: تشکر می کنم از پوششِ خبری شما در انعکاس آثار نمایشی دفاع مقدس و همچون همیشه، به حمایتِ مسئولین نیز، نیاز داریم. تئاتر کار کردن، در این روز و روزگار، به واسطه ی این شرایط اقتصادی، خیلی سخت شده است. اگر تا ۳ سال پیش می توانستیم خودمان، از پسِ هزینه ها بربیاییم، اما حالا دیگر، نمی شود. مسئولین، دستِ ما تئاتری ها را بگیرند که به شدت، نیازمندِ حمایتِ ایشان، هستیم، قدم های بیشتری همچون همیشه در حوزه سخت افزار و مالی و به هر شکل دیگه ای بردارند تا اتفاقات این چنینی در حوزه تئاترِ دفاع مقدس بیشتر روی دهد و آثار را به سمع و نظرِ تماشاگران در اجراهای عمومی، بگذاریم و آن ها نیز استفاده خودشان را ببرند.

گفتنی است در این نمایش، مریم دهقانی، محمدامین محمدی، مهدی دلال، رضا گردپور به ایفای نقش پرداختند. اصغر گروسی (نویسنده و کارگردان)، ابوالفضل بی‌جان (دستیار کارگردان)، شمیم عارفان (منشی صحنه)، سیدمحمدحسین حسینی (طراح نور)، محمدحسین زیتون (صدا)، نرگس امیدپور (مدیر صحنه)، کیان معظمی و امید زارع (عوامل صحنه) از دیگر عوامل این نمایش هستند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

گزارش و گفت و گو: تورج اردشیری‌نیا

عکس: الهام سادات روئین‌تن

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=14717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.