سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

1
فیلمنامه؛ عنصری اساسی در سینمای جهان/

«پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» الگویی در روایت ایده است

  • کد خبر : 27451
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۸
«پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» الگویی در روایت ایده است
علی شاه‌محمدی، مدرس کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه» که قرار است در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، گفت: اهمیت فیلمنامه مختص سینمای ایران نیست، بلکه اهمیتی اساسی در صنعت سینمای جهان دارد و اگر فیلمنامه اثری ضعیف باشد؛ همه تکنیک‌های کارگردانی و تروکاژهای بصری در همان چند دقیقه ابتدایی فیلم، اثر خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، علی شاه‌محمدی، مدرس کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه» درباره عنوان این دوره گفت: هیچکاک می‌گوید که «برای ساختن یک فیلم خوب به سه چیز نیاز دارید: فیلمنامه، فیلمنامه و فیلمنامه» و در این بیان به اهمیت فیلمنامه در صنعت سینما اشاره می‌کند. وقتی فیلمنامه اثری ضعیف باشد؛ همه تکنیک‌های کارگردانی و تروکاژهای بصری در همان چند دقیقه ابتدایی فیلم، اثر خود را از دست می‌دهند و مخاطب مرتب به ساعتش نگاه می‌کند، چون او پول پرداخت کرده و به سالن سینما آمده، دلش نمی‌آید سالن را ترک کند! اما منتظر است زودتر فیلم تمام شود. بنابراین اهمیت فیلمنامه مختص سینمای ایران نیست، بلکه اهمیتی اساسی در صنعت سینمای جهان دارد.

شاه‌محمدی با اشاره به جایگاه فیلمنامه در سینما ایران یادآور شد: ما به لحاظ سخت‌افزاری فاصله نسبتا طولانی با سینمای جهان داریم و بسیاری از اصول اساسی و کلاسیک دراماتورژی و فیلمنامه نویسی که به Prenciple معروف است در فیلمنامه‌های سینمای ما رعایت نمی‌شود. شاید تعجب کنید اگر بگویم بسیاری از اصول بدیهی مثل موضوع، مضمون، ست‌آپ داستان و شخصیت در پرده اول، رابطه بین پرده اول و پرده سوم و … در فیلمنامه‌های سینمای ما جدی گرفته نمی‌شوند. به واسطه حرفه‌ام، سالانه صدها طرح و فیلمنامه مطالعه می‌کنم که بسیاری از آن‌ها از عدم رعایت این اصول رنج می‌برند. برخی آگاهانه این اصول را رعایت نمی‌کنند و بسیاری هم به دلیل عدم تسلط بر موضوع.

وی ادامه داد: «پارادایم اصلی» به معنای الگوی اصلی فیلمنامه‌نویسی از آنجا اهمیت دارد که اکثریت قریب به اتفاق فیلمنامه‌های فیلم‌های سینمای جهان در این الگو نوشته می‌شوند. رابرت مک کی، تئوریسین مهم فیلمنامه‌نویسی می‌گوید که «فیلمنامه‌نویس برای گذران زندگی‌اش باید بر پارادایم اصلی مسلط باشد». زیرا این الگو با رعایت آنچه که ذهن بشر در طول هزاره‌ها داستانگویی با آن خو گرفته و ناخودآگاهش شده، داستان را آنگونه برای مخاطب تعریف می‌کند که برای مخاطب پذیرفتنی باشد.

مدرس کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه» درباره خلاقیت نویسندگان گفت: این الگو درباره نوع روایت ایده شما است نه آنچه می‌خواهید بگویید. آنچه شما به عنوان نویسنده از جهان اطراف خود درک می‌کنید و از صافی نگاهتان به عنوان یک پدر، مادر، معلم، کارگر، رئیس و … می‌گذرد به کار شما تشخص و تمایز می‌دهد. بسیاری از فیلم‌های نوگرای سینمای جهان هم کم و بیش به این الگو وفادار بوده‌اند. سامورایی (ژان پیر ملویل)، پنهان (میشائیل هانکه)، طعم گیلاس (عباس کیارستمی) و کارهایی از این دست به طرز شگفت‌آوری به پارادایم اصلی در فیلمنامه وفادار بوده‌اند اما چنان نگاه ملویل، هانکه و کیارستمی به جهان اطراف یکه و یگانه است که مخاطب می‌پندارد الگویی متفاوت را روی پرده مشاهده می‌کند. اما الگوی این فیلم‌ها همان پارادایم اصلی است.

وی افزود: جهان بینی خاص این فیلمسازان بزرگ به زندگی و جهان، نوع تصویرپردازی آنان از واقعیت مبتنی بر برداشت بلند، پرهیز از احساسات‌گرایی در بازی بازیگر، دوربین ایستا و قاب‌هایی کمتر منتظم اما ایستا، ذهن مخاطب را بیشتر به سمت آنچه روی پرده می‌بیند و معنای آن می‌برد تا تفکر درباره الگوی روایت که این نقطه قوت سینمای این بزرگان است.

این مدرس سینما، فیلمنامه را از مهم‌ترین نقاط ضعف سینمای ایران دانست و اظهار کرد: اگر فیلمنامه خوبی داشته باشید؛ یقین بدانید با یک کارگردانی حتی متوسط فیلم خوبی تولید خواهد شد و برای آن تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار می‌یابید، اگر هم خودتان قصد تولید دارید باز هم اولین قدم و تنها راه موجود برای ساختن یک فیلم خوب را برداشته‌اید.

شاه‌محمدی درباره اهمیت «پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» در جهان گفت: توان سینمای هالیوود به تنهایی از توان تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما بیشتر است. به همین دلیل کشورهای صاحب سینما به فیلمسازان خود انواع کمک‌ها، سوبسیدها، حمایت‌های معنوی و پشتیبانی را ارائه می‌دهند تا با سینمایی مقابله کنند که یک سنت هم به سینماگرانش سوبسید نمی‌دهد. البته نقطه قوت سینمای هالیوود و نقطه عزیمت این موفقیت شگرف، فیلمنامه است. آن‌ها سال‌هاست که به «پارادایم اصلی در فیلمنامه» رسیده‌اند و با هوشمندی از مولفه‌های موفق تمامی جریان‌های نوین فیلمنامه‌نویسی برای ارتقای «پارادایم اصلی» بهره  می‌برند.

کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» توسط علی شاه‌محمدی فارغ‌التحصیل درام و کارگردانی فیلم از دانشگاه‌هاي سنت لوكاس (بروكسل)، فيلم و تئاتر (بوداپست) و تكنولوژي و علوم انساني لوزافونا (ليسبون)، با استخراج دلایل کاربردی و آکادمیک موفقیت فیلمنامه‌های هالیوودی که هر دو مولفه‌های هنری و تجاری را توامان دارند، تهیه شده و در هشت جلسه سه ساعته از سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ به صورت هفتگی و به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=27451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.