سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

1
فیلمنامه؛ عنصری اساسی در سینمای جهان/

«پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» الگویی در روایت ایده است

  • کد خبر : 27451
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۸
«پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» الگویی در روایت ایده است
علی شاه‌محمدی، مدرس کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه» که قرار است در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، گفت: اهمیت فیلمنامه مختص سینمای ایران نیست، بلکه اهمیتی اساسی در صنعت سینمای جهان دارد و اگر فیلمنامه اثری ضعیف باشد؛ همه تکنیک‌های کارگردانی و تروکاژهای بصری در همان چند دقیقه ابتدایی فیلم، اثر خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، علی شاه‌محمدی، مدرس کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه» درباره عنوان این دوره گفت: هیچکاک می‌گوید که «برای ساختن یک فیلم خوب به سه چیز نیاز دارید: فیلمنامه، فیلمنامه و فیلمنامه» و در این بیان به اهمیت فیلمنامه در صنعت سینما اشاره می‌کند. وقتی فیلمنامه اثری ضعیف باشد؛ همه تکنیک‌های کارگردانی و تروکاژهای بصری در همان چند دقیقه ابتدایی فیلم، اثر خود را از دست می‌دهند و مخاطب مرتب به ساعتش نگاه می‌کند، چون او پول پرداخت کرده و به سالن سینما آمده، دلش نمی‌آید سالن را ترک کند! اما منتظر است زودتر فیلم تمام شود. بنابراین اهمیت فیلمنامه مختص سینمای ایران نیست، بلکه اهمیتی اساسی در صنعت سینمای جهان دارد.

شاه‌محمدی با اشاره به جایگاه فیلمنامه در سینما ایران یادآور شد: ما به لحاظ سخت‌افزاری فاصله نسبتا طولانی با سینمای جهان داریم و بسیاری از اصول اساسی و کلاسیک دراماتورژی و فیلمنامه نویسی که به Prenciple معروف است در فیلمنامه‌های سینمای ما رعایت نمی‌شود. شاید تعجب کنید اگر بگویم بسیاری از اصول بدیهی مثل موضوع، مضمون، ست‌آپ داستان و شخصیت در پرده اول، رابطه بین پرده اول و پرده سوم و … در فیلمنامه‌های سینمای ما جدی گرفته نمی‌شوند. به واسطه حرفه‌ام، سالانه صدها طرح و فیلمنامه مطالعه می‌کنم که بسیاری از آن‌ها از عدم رعایت این اصول رنج می‌برند. برخی آگاهانه این اصول را رعایت نمی‌کنند و بسیاری هم به دلیل عدم تسلط بر موضوع.

وی ادامه داد: «پارادایم اصلی» به معنای الگوی اصلی فیلمنامه‌نویسی از آنجا اهمیت دارد که اکثریت قریب به اتفاق فیلمنامه‌های فیلم‌های سینمای جهان در این الگو نوشته می‌شوند. رابرت مک کی، تئوریسین مهم فیلمنامه‌نویسی می‌گوید که «فیلمنامه‌نویس برای گذران زندگی‌اش باید بر پارادایم اصلی مسلط باشد». زیرا این الگو با رعایت آنچه که ذهن بشر در طول هزاره‌ها داستانگویی با آن خو گرفته و ناخودآگاهش شده، داستان را آنگونه برای مخاطب تعریف می‌کند که برای مخاطب پذیرفتنی باشد.

مدرس کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه» درباره خلاقیت نویسندگان گفت: این الگو درباره نوع روایت ایده شما است نه آنچه می‌خواهید بگویید. آنچه شما به عنوان نویسنده از جهان اطراف خود درک می‌کنید و از صافی نگاهتان به عنوان یک پدر، مادر، معلم، کارگر، رئیس و … می‌گذرد به کار شما تشخص و تمایز می‌دهد. بسیاری از فیلم‌های نوگرای سینمای جهان هم کم و بیش به این الگو وفادار بوده‌اند. سامورایی (ژان پیر ملویل)، پنهان (میشائیل هانکه)، طعم گیلاس (عباس کیارستمی) و کارهایی از این دست به طرز شگفت‌آوری به پارادایم اصلی در فیلمنامه وفادار بوده‌اند اما چنان نگاه ملویل، هانکه و کیارستمی به جهان اطراف یکه و یگانه است که مخاطب می‌پندارد الگویی متفاوت را روی پرده مشاهده می‌کند. اما الگوی این فیلم‌ها همان پارادایم اصلی است.

وی افزود: جهان بینی خاص این فیلمسازان بزرگ به زندگی و جهان، نوع تصویرپردازی آنان از واقعیت مبتنی بر برداشت بلند، پرهیز از احساسات‌گرایی در بازی بازیگر، دوربین ایستا و قاب‌هایی کمتر منتظم اما ایستا، ذهن مخاطب را بیشتر به سمت آنچه روی پرده می‌بیند و معنای آن می‌برد تا تفکر درباره الگوی روایت که این نقطه قوت سینمای این بزرگان است.

این مدرس سینما، فیلمنامه را از مهم‌ترین نقاط ضعف سینمای ایران دانست و اظهار کرد: اگر فیلمنامه خوبی داشته باشید؛ یقین بدانید با یک کارگردانی حتی متوسط فیلم خوبی تولید خواهد شد و برای آن تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار می‌یابید، اگر هم خودتان قصد تولید دارید باز هم اولین قدم و تنها راه موجود برای ساختن یک فیلم خوب را برداشته‌اید.

شاه‌محمدی درباره اهمیت «پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» در جهان گفت: توان سینمای هالیوود به تنهایی از توان تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما بیشتر است. به همین دلیل کشورهای صاحب سینما به فیلمسازان خود انواع کمک‌ها، سوبسیدها، حمایت‌های معنوی و پشتیبانی را ارائه می‌دهند تا با سینمایی مقابله کنند که یک سنت هم به سینماگرانش سوبسید نمی‌دهد. البته نقطه قوت سینمای هالیوود و نقطه عزیمت این موفقیت شگرف، فیلمنامه است. آن‌ها سال‌هاست که به «پارادایم اصلی در فیلمنامه» رسیده‌اند و با هوشمندی از مولفه‌های موفق تمامی جریان‌های نوین فیلمنامه‌نویسی برای ارتقای «پارادایم اصلی» بهره  می‌برند.

کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» توسط علی شاه‌محمدی فارغ‌التحصیل درام و کارگردانی فیلم از دانشگاه‌هاي سنت لوكاس (بروكسل)، فيلم و تئاتر (بوداپست) و تكنولوژي و علوم انساني لوزافونا (ليسبون)، با استخراج دلایل کاربردی و آکادمیک موفقیت فیلمنامه‌های هالیوودی که هر دو مولفه‌های هنری و تجاری را توامان دارند، تهیه شده و در هشت جلسه سه ساعته از سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ به صورت هفتگی و به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=27451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.