سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 16 January - 2025
کل 9232 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما آنچه باید از «فیلم فجر» ۴۳ بدانید سینمای مستند و جایگاه ویژه‌ای که در فجر پیدا کرده است تست فنی «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله» در سالن فارابی آخرین هفته دی ماه و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما اهمیت سینماهای مردمی به عنوان اولین مواجهه جشنواره با مخاطب فجر اعطای احکام شورا از سوی رئیس سازمان سینمایی / موافقت با ساخت 4 فیلم‌نامه غیرسینمایی فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی منتشر شد تعطیلی سینما‌ها در روز پنجشنبه مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به دیدار دو هنرمند برجسته رفت «ارباب جنگ» در شبکه فراتر وشتان «در آینه زن» را روی صحنه می‌برد نشست خبری هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار می‌شود از اعلام محل اجرای آثار دو بخش تا توضیح مدیر بخش «به‌علاوه فجر» سینمایی «ستیغ جهنمی» را از شبکه یک سیما ببینید شیراز صاحب مجموعه سینمایی تازه شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ جشنواره فجر، نیازمند هم‌افزایی رسانه‌ای است راه‌یابی هشت نمایش منتخب جشنواره تئاتر مقاومت به جشنواره تئاتر فجر آئین قرعه‌کشی جدول نمایش فیلم‌های جشنواره ۴۳ برگزار شد سینمای ایران میراث داران با وفایی دارد معرفی مقالات برتر بخش پژوهش چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دعوت از دانشجویان تئاتر برای همکاری با جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر شب مجموعه کتاب‌های «گلستان هنر» در فرهنگسرای نیاوران افتتاح ​پردیس سینمایی صدرا شیراز هم‌زمان با روز پدر رقابت ۱۱ مستند برای سیمرغ بلورین فیلم فجر چهل و سوم اعضای هیات علمی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب شدند همراه با فیلم‌هایی با حال و هوای پدرانه تئاترها یک شب به صحنه نمی‌روند پس از 51 اجرای موفق، بیش از 7500 نفر اپرای «مولوی» را دیدند آماده‌ایم در رویدادهای اصلی تئاتر میزبان برگزیدگان جشنواره ملی بهزیستی باشیم دفاتر سوم و چهارم مجموعه نمایشنامه‌های مونودراما رونمایی می‌شود «منبع رمز» و «بی همتا» با کیفیت فول اچ دی معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد شب «یوز آسیایی» با نمایش فیلم در خانه سینما فهرست تهیه‌کنندگان هم عقب افتاد پیکر زنده‌یاد فریدون شهبازیان تشییع شد اکبر عبدی با «سفر جادویی» به «نمایش» می آید «جزئیات» است که سرنوشت یک «فیلم» را رقم می‌زند/ فیلمنامه فقط «کلمه» نیست نشست ماهانه خانه موسیقی ایران به یاد فریدون شهبازیان عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ انتشار فراخوان سومین جشنواره «عروسک‌خونه» اولین نشست نویسندگان سینما و تئاتر ایران برگزار شد اسامی فیلم‌های بخش ویژه فیلم فجر هنوز نهایی نشده است کاراکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «نایی‌جان» تا «هامون» فیلـم های شبكه نمایش سیما در سالروز ولادت حضرت علی (ع) اکران آنلاین فیلمی با بازی مریلا زارعی دیدار اعضای هیات‌مدیره انجمن فیلمنامه‌نویسان با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر

13
سیدمجید مطهری‌نژاد:

سینمای ما باید ضمن نقد اکنون، نگاه آینده‌نگر داشته باشد

  • کد خبر : 4136
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
سینمای ما باید ضمن نقد اکنون، نگاه آینده‌نگر داشته باشد
سیدمجید مطهری‌نژاد استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه درباره اندیشه‌ورزی در سینمای ایران معتقد است که باید اندیشه و محتوا توسط هنر به فرم تبدیل شود و هنر بدون محتوا و فرم‌محور توخالی است و دیدگاهی برای پیشرفت ندارد.

سینمایی نیوز- سیدمجید مطهری‌نژاد استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه درباره اندیشه‌ورزی در سینمای ایران معتقد است که باید اندیشه و محتوا توسط هنر به فرم تبدیل شود و هنر بدون محتوا و فرم‌محور توخالی است و دیدگاهی برای پیشرفت ندارد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، این استاد دانشگاه می‌گوید که واقعیت این است که یک بار نگاه ما به عرصه سینما از منظر کالایی و ابزاری است. در این رویکرد ما سینما را به عنوان کالا نگاه می‌کنیم و بیشتر در بازار فرهنگ مسیری باز می‌کنیم که در جایگاه نظام اقتصاد فرهنگ باید آن را مورد مطالعه قرار دهیم. بخشی از سینمای ایران و جهان بطورطبیعی در این مسیر قرار دارند و برای گیشه هر محتوایی را تولید می‌کنند.
او ادامه داد: اما اگر برای سینما جایگاهی در عرصه هنر و فرهنگِ جامعه داشته باشیم، بدیهی است که باید جایگاه او را در کلیت فرهنگ و هنر جامعه مشخص کنیم. در این رویکرد سینما مأموریتی دارد اما برای اینکه بتوانیم مسیر آن را مشخص کنیم باید دید که سینما چه توانمندی‌ دارد. برداشت من این است که ما از این رویکرد دوم در سینما غفلت داریم و به جایگاه رفیع و مهم سینما و هنر در عرصه فرهنگ توجه نشان نداده‌ایم. برای همین با آشفتگی در سینما مواجهیم.
مطهری‌نژاد بیان کرد که رویه سینمای ما بیشتر معطوف به اکنون و شرایط اجتماعی حال حاضر کشور است و کمتر به مسیری که انقلاب اسلامی ترسیم کرده توجه نشان داده است. ما تصویری از آینده خودمان در سینما نداریم و مدام در حال درجا زدن در روزمرگی‌ها هستیم. حتی در نمایش امروز نیز بیشتر روی معضلات متمرکزیم بدون اینکه آسیب‌‌شناسی درستی از آنها داشته باشیم.
او توضیح‌ داد که نقد دقیق و روشنگرانه‌ای در سینمای اجتماعی و انتقادی ما دیده نمی‌شود و صرفاً واقعیت‌های روزانه زندگی اجتماعی از زاویه دید مشکلات در حال بازنمایی است. در چنین حالتی جامعه را به سمت و سوی نگاه تمدن‌سازانه و اصلاح‌گرایانه سوق نمی‌دهیم بلکه در همان نقطه اکنون متوقف می‌شویم و در آن فضا مخاطب را  مجبور می‌کنیم به یأس آلوده و دچار انفعال شود. بیشتر این جنس از سینما مخاطبین را دچار اعتراض می‌کند و نمی‌توانند مسیری سازنده‌ای را از میان این وضعیت پیدا کنند. اگر سینما بخواهد مسیر جدیدی را پیدا کند باید با مفهوم اصلاح و حرکت در جامعه آشنا باشد و از قدرت‌ تمدن‌سازانه سینما با خبر باشد. اینگونه نه تنها سینما منتظر اتفاقات و رویدادهای مسیر تازه نمی‌ماند بلکه خودش در مسیر تمدن‌سازی پیشران می‌شود. البته در وضعیت معقول‌‌تر سینما و سینماگران در هر جامعه‌ای با چشم‌اندازهای جامعه خود را همگام می‌کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق تأکید کرد که ما از این مسأله همواره غفلت کرده‌ایم و اگر هم در بخش‌هایی به این مسأله پرداخته شده است در غالب سفارشی‌سازی بوده است. گروه‌هایی که می‌خواهند سینما را به سمت این اتفاق برجسته سوق دهند باید سینما را از این منظر بازخوانی کنند.
در اینکه چگونه می‌توانیم سینما را در مسیر حرکت جامعه به سمت تمدنی خودش فعال کنیم در عین اینکه باید به نقد اکنون پرداخته شود اما نباید در آن توقف کند. اگر به فضای می‌پردازد بخش قابل توجهی از آن باید به مسیر پش رو توجه کند.
این پژوهشگر در بخش پایانی صحبت خود پیرامون کمک علوم انسانی به سینما برای تحول‌آفرینی بیان کرد: علوم انسانی پیکره اجتماعی، فرهنگی و تمدنی هر ملت و جامعه‌ای را بازخوانی می‌کند. اما در نسبت با هنر و خصوصاً سینما به‌نظرم باید علوم انسانی و هنر بهم گره بخورند. در حقیقت محتوا و فرم بواسطه علوم انسانی و سینما با یکدیگر نسبت جدی برقرار کنند تا محتوای برخواسته از پژوهش و تحقیق به فرم هنری وسینمایی تبدیل شود.
این استاد رشته فرهنگ و ارتباطات بیان کرد که اگر یک فیلمساز در حوزه نظام سلامت و پزشکی فیلم بسازد بدون شک درباره آن تحقیق می‌کند و با پزشکان و اصحاب علم پزشکی گفت‌وگو می‌کند. اما چگونه است که در عرصه اجتماعی کمتر رابطه این رابطه برقرار است؟ شاید علتش این باشد که همه انسان‌ها ادراک اجتماعی و فرهنگی دارند و بصورت کلی در همه افراد هست. سینماگران ما نیز باید جامعه را با کمک علوم انسانی و صاحب‌نظران رصد کنند. اما عموماً از آنجایی که مولد هنرند، خود را صاحب فرهنگی می‌دانند و کمتر به رصد و تحقیق می‌پردازند. اگر هم رصد کنند رصد فردی است که کافی نیست. باید صاحب نظران با اینها رابطه داشته باشند تا فضای گفتمانی و دیالکتیک شکل بگیرد. اینگونه به‌‌صورت پیوسته جوشش محتوا و پیام خواهیم داشت و تبدیل محتوا به فرم و هنر صورت می‌گیرد. اگر فرم بدون محتوا باشد حتماً توخالی خواهد بود و جامعه را دچار سردرگمی می‌کند و اضطراب به آن راه پیدا می‌کند. هنر بدون محتوای غنی باعث می‌شود جامعه در فضای ابری حرکت کند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=4136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.