سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

3
این، یک قصه خانوادگی است/

«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» روی پرده رفت

  • کد خبر : 17723
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۴۲
«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» روی پرده رفت
جلسه نمایش و نقد و بررسی مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» شنبه 30 اردیبهشت‌ماه با حضور همایون اسعدیان و مرتضی پایه‌شناس کارگردان این مستند برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» بعد از ظهر شنبه در سالن نمایش کافه کاژه روی پرده رفت و پس از آن این مستند، با حضور علاقه‌مندان و با اجرای همایون اسعدیان نقد و بررسی شد.

اسعدیان در آغاز خاطره‌ای از دوران دانشجویی خود در اواخر دهه 50 بیان کرد و به سابقه تشکیل سازمان مجاهدین خلق پرداخت و گفت: داستان سازمان مجاهدین خلق برای نسل من از یک سو و نسل جوان از منظری دیگر، می‌تواند جذاب باشد. اواخر دهه چهل این سازمان اعلام موجودیت کرد، سه نفر موسس این گروه، سعید محسن، محمد حنیف‌نژاد و علی اصغر بدیع زادگان،  از سالها پیش در این باره بحث و گفتگو کرده بودند. این سه نفر آدم های از جان گذشته‌ای بودند، اما سازمان در طی سال‌ها و در مسیری که پیش رفته به وضعیت فعلی در آلبانی رسیده، به یک فرقه خطرناک تبدیل شده و عملکردی غیرقابل دفاع دارد.

کارگردان «بوسیدن روی ماه» ادامه داد: این جای سوال دارد که چرا سمیه (شخصیت مستند) به این جا می‌رسد که با وجود آگاهی نسبت به آنچه بر خانواده، پدر و برادرش گذشته، ترجیح می‌دهد در کمپ اشرف بماند؟ چه ذهن شویی در کمپ اتفاق می‌افتد؟ به چهره‌ها نگاه کنید، مسخ شده است. مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» این پرسش‌ها را مطرح می‌کند.

مرتضی پایه‌شناس در آغاز صحبت‌هایش گفت: یک دهه از ساخت این مستند گذشته، من امروز این فیلم را مثل شما و حاضران در نقش یک مخاطب و تماشاگر دیدم، ترجیحم این است سخنان دوستان را بشنوم، و اگر جایی پرسشی از من داشتید در حد توانم پاسخ بدهم.

این کارگردان در پاسخ به یکی از سوال‌ها درباره شخصیت پدر گفت: من سعی کردم در این مستند، آینه باشم. ناظر این سرنوشت بودم، من هم حس‌ها، ابهام‌ها و شک‌هایی دارم. حس شما نسبت به شخصیت مصطفی محمدی (پدر سمیه) می‌تواند واقعی باشد، این هم یک برداشت از فیلم و شخصیت‌هاست. مصطفی هوادار بوده، هوادار جدی سازمان. من سال 88 مستند «ملاقات پشت دیوار اشرف» را درباره سازمان مجاهدین ساختم، و در تحقیق آن پروژه با مصطفی آشنا شدم، او آن زمان بسیار فعال بود.

کارگردان مستند «گلوله باران» ادامه داد: من در ساخت مستند، باوری دارم. می‌گویم چیزی که در دل ماست به مخاطب منتقل می‌شود. این مخاطب، هم تماشاگر فیلم است که نسخه نهایی را می‌بیند، هم سوژه‌ای که فیلم درباره اوست و شما در آغاز با او درباره ساخت آن فیلم صحبت می‌کنید. از اول در ذهن من این نبود که فیلم سیاسی بسازم، این یک مستند درباره رابطه یک پدر و دختر و داستانی درباره یک خانواده است. مسئله من قصه این خانواده بود، همین را به او گفتم. او اعتماد کرد، (اگر چه این اعتماد به یک باره به وجود نیامد) و تصمیم به این همکاری مشترک گرفت.

پایه‌شناس در بخش دیگری از این جلسه گفت: آن زمان، امید داشتم فیلم را به همه جای دنیا ببرم و به آدم‌ها بگویم شمایی که به فکر حیوانات و محیط زیست هستید (که خیلی هم خوب و باارزش است) به فکر سمیه‌ها هم باشید. سمیه‌هایی نیاز به کمک و توجه شما دارند.

او در پاسخ به سوالی دیگر به نسخه اولیه فیلم اشاره کرده و گفت: نسخه اولیه که مونتاژ شد، هشت ساعت و نیم بود، آن موقع، فکر می‌کردم یک فیلم نمی‌تواند هشت ساعت و نیم باشد، شاید اگر تجربه و حس امروز را داشتم، همان نسخه را نهایی می‌کردم. با توجه به تجربه و سلیقه آن سالها، فکر می‌کردم استانداردی وجود دارد و بهتر است فیلم 90 دقیقه باشد. یک فیلتر در تدوین فیلم و انتخاب صحنه‌ها داشتم. به این فکر می‌کردم که یک پدرم و 90 دقیقه فرصت و تریبون دارم که درباره دخترم صحبت کنم، پس هر چه به این موضوع مربوط بود و مهم‌تر بود در فیلم آوردم.

کارگردان مستند «چوب» در ادامه به ماجرای تولید این مستند اشاره کرد: دی ماه سال 90 شنیده شد که پادگان اشرف تخلیه می‌شود. تهیه کننده فیلم آقای حامد شکیبانیا، طرحی با همین داشت. او با من صحبت کرد که فیلمی درباره کمپ اشرف بسازیم، آن مقطع، محل و مکان کمپ موضوع فیلم بود. یک گروه فیلمبرداری به عراق رفت و من با آنها در ارتباط بودم. کمپ تخلیه نشد و فیلمبردارها برگشتند، من راش‌ها را دیدم، به نتیجه نرسیدم. اما ایده اولیه این فیلم که واضح هم نبود در ذهنم شکل گرفت. این که به بهانه کمپ اشرف و سازمان مجاهدین، به سراغ یک خانواده برویم و قصه آن خانواده را بگوییم. خانواده برای من مهم است، در اغلب فیلم‌هایم این موضوع را می‌توانید پیدا کنید.

پایه‌شناس در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مصطفی و سمیه گفت: من هنوز با مصطفی در ارتباطم، تا جایی که می‌دانم برای دیدن سمیه یک بار به آلبانی رفتند اما شرایط آنجا از عراق هم برای خانواده محمدی سخت‌تر است. آنها در برگرداندن سمیه، هنوز موفق نبوده‌اند.

این کارگردان با اشاره به فصل گفتگوی سمیه با پدر و مخالفتش برای خروج از کمپ گفت: کسی نمی‌داند در ذهن سمیه آن لحظه چه بوده و چه بر او گذشته، که چنین تصمیمی گرفته. هر کسی نظری دارد.

همایون اسعدیان در پایان این جلسه گفت: ایراد یک کار این نیست که همه طرفین ماجرا در آن امکان صحبت نداشته باشند، در «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» ما از سمت مصطفی و سمیه داستان مجاهدین را هم می‌توانیم حدس بزنیم، تفکر و دیدگاه آنها را می‌توانیم متوجه شویم. به نظرم مرتضی پایه‌شناس شهامت به خرج داده و سراغ موضوع حساسی رفته. تاریخ معاصر ما در صد سال اخیر، پر از وقایعی است که می‌شود درباره‌اش فیلم‌های جذابی ساخت. اما فیلمسازها اگر سراغ این موضوع‌ها بروند متهم به جانبداری از جریان‌های سیاسی مختلف می‌شوند و این درست نیست.

مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس و تهیه‌کنندگی حامد شکیبانیا روایتی از تلاش مصطفی محمدی برای خروج دختر و پسرش از سازمان مجاهدین خلق است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17723
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، ایسنا
  • 90 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.