سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 31 May - 2024
کل 8126 امروز 0

خبر فوری

تیغه‌های فلزی حریم مجموعه تا ۴۵ روز دیگر نصب می‌شود افتتاح دو سالن سینما در مجتمع روتانو تا پیش از دهه فجر آغاز اجراهای صحنه‌ای موسیقی از دوشنبه اطلاعیه تمدید ثبت نام در سامانه المپیاد ملی آموزش هنر کاهش فروش سینما‌ها در هفته گذشته 15 مستند پروانه نمایش گرفتند مهلت ارسال آثار به ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران تمدید شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ «آنورا» نخل طلای کن ۲۰۲۴ را برد/ اختتامیه تحت تاثیر جنگ غزه مراسم بزرگداشت خادم فرهنگ دوشنبه توسط اهالی هنر برگزار می‌شود آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش آثار غیرسینمایی آغاز ثبت نام متقاضیان کارگردانی فیلم اول سینمایی در سال ۱۴۰۳ ارسال آثار هنرجویان سراسر کشور به دبیرخانه ستاد استانی المپیاد ملی آموزش هنر بررسی ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما تئاتر شهر، سنگلج و تالار هنر میزبان 9 نمایش هستند از سرگیری نمایش فیلم‌های سینمایی از امروز آمار مجوزهای دفتر موسیقی در فروردین 1403 حضور 5 فیلم فارابی در جشنواره شوالیه طلایی پایان کار تا مراسم چهلم شهیدان خدمت 6 مستند در مرکز گسترش روی پرده می‌روند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی برگزار می‌شود بازگشایی سینماها از فردا جامعه سینمایی کشور همراه ملت داغدار نمایش «سبز بُن دار» ساخته منوچهر مشیری در موزه سینما عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ سالار عقیلی و محمد معتمدی در سوگ رئیس‌جمهوری خواندند تماشای فیلم هایی به رنگ مقاومت در سالروز آزادسازی خرمشهر برپایی موکب خادم‌الرضا (ع) در پهنه رودکی پیام تسلیت هنرمندان پیشکسوت در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی پیام تسلیت انجمن سینماداران در پی شهادت رئیس‌جمهوری و هیات همراه پیام تسلیت شورای عالی سینما در پی شهادت رئیس‌جمهور فیلم هایی به مناسبت آزاد سازی خرمشهر در شبکه نمایش همدردی سینماگران مختلف دنیا در جشنواره کن هنرمندان از رییس جمهور شهید گفتند ابراز همدردی جمعی از سینماگران و هنرمندان درپی شهادت خادمان ملت خادم الرضا در ایامی که آغشته‌ به بوی امام رضا(ع) بود؛ سر بر آستان حق نهاد صفحه اول روزنامه های سه شنبه اول خرداد 1403 لحظات بدرقه «شهدای خدمت» در «عطر خدمت» ثبت می‌شود نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی برندگان خود را شناخت برگزاری جلسه فوق العاده شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی یادبود رئیس جمهور شهید در چتر سینمای ایران در بازار جهانی کن پیام تسلیت دفتر سرود در پی شهادت رییس‌جمهور پیام تسلیت انجمن تهیه کنندگان مستند سینمای ایران پیام تسلیت خانه سینما گرچه برای ما سخت است اما رئیس‌جمهور عاقبت‌به‌خیر شد انجمن هنرهای نمایشی ایران، سوگ شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت پیام تسلیت انجمن موسیقی ایران در پی شهادت آیت الله رئیسی لغو یک هفته‌ای همه کنسرت‌های موسیقی کشور تعطیلی ۷ روزه فعالیت های فرهنگی هنری در پی شهادت رییس جمهور

3
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با “محسن عسکری زاده” کارگردان فیلم مستند “معشوق من کویر” در حاشیه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛

“معشوق من کویر” زیست عاشقانه کارگردان و “پدر کویرشناسی ایران”

  • کد خبر : 28895
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
“معشوق من کویر” زیست عاشقانه کارگردان و “پدر کویرشناسی ایران”
بحث آب و سد سازی های بسیاری که در کشور اتفاق می افتند و همچنین عدم بهره وری صحیح از منابع آبی و حفرِ چاه های عمیق که متاسفانه به از بین رفتن کویر ها و تبدیل شدن آن به بیابان منجر می شود، البته با نگاهی به زندگانی و نگرانی های آقای کِردانی در حوزه آبی و کویر کشور، موضوع این فیلم مستند را شکل داده است.
سینمایی نیوز– فیلم کوتاه مستند “معشوق من کویر” در بخش مسابقه جایزه کوتاه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» حضور دارد و در دومین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»روز 28 آذرماه در سالن 5 پردیس سینمایی چارسو اکران شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “محسن عسکری زاده” کارگردان مستندهای “سایه های کوتاه”، “قحط الرجال”، “روزگار مفید”، “ملک الشعرا”، “نغمه های فروزان” و فیلم مستند “معشوق من کویر”، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان نمود: از آن جایی که در قسمت پژوهش این فیلم پی بردیم آقای کَردوانی، علاقه ی بیش از اندازه ای به کویر دارند و البته همه، ایشان را به عنوان “پدر کویرشناسی ایران” می شناسند، تصمیم گرفتیم که اسم فیلم را “معشوق من کویر” بگذاریم. ایشان زیستِ بسیار عاشقانه ای با کویر داشتند و از هر فرصتی استفاده می نمودند که به کویر های مختلف سر بزنند، تحقیق و پژوهش کنند و مسائلِ آن را بیرون بکشند.
وی در مورد علت پرداختن به این سوژه اظهار داشت: این سوژه از سوی تهیه کننده به من‌پیشنهاد شد. شبکه مستند یک مجموعه ۲۰ قسمتی راجع به مفاخر با نام “چنان سرو” تولید نموده است که یکی از این شخصیت ها جناب آقای کَردوانی هستند. بنده چون اصالتا اهل یزد می باشم، همواره با بحران آب و مسئله کم آبی روبه رو بوده ام و این دغدغه را داشتم و زمانی که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، دغدغه خویش را نزدیک به دغدغه آقای کَردوانی دیدم و پرداخت به مسائلِ آبی کشور را با نگاه به دغدغه ایشان ساختم.
این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم اضافه کرد: بحث آب و سد سازی های بسیاری که در کشور اتفاق می افتند و همچنین عدم بهره وری صحیح از منابع آبی و حفرِ چاه های عمیق که متاسفانه به از بین رفتن کویر ها و تبدیل شدن آن به بیابان منجر می شود، البته با نگاهی به زندگانی و نگرانی های آقای کِردانی در حوزه آبی و کویر کشور، موضوع این فیلم مستند را شکل داده است.
“عسکری زاده” در مورد مراحل ساخت و روند تولید گفت: ابتدا به تحقیق روی آوردیم. آقای “صادق دهقانی” نویسنده گفتار متن بودند که ایشان پیش تر فیلمی با نام “تالاب” ساخته بودند و به من کمک شایانی شد. رفته رفته به این نتیجه رسیدیم که از زندگی شخصی آقای کَردوانی فاصله بگیریم. به طوری که صحنه ای از خانواده ایشان نمی بینیم و به موضوع آب با رفت و برگشت زمانی می پردازیم. روایت و ساختار، اول شخص هست که کاگردان آقای کَردوانی را مخاطب قرار می دهد و با ایشان به گفت و گو و بیان دغدغه ها می پردازد و به خود ایشان بر می گرداند. در گرمسار، یزد، تهران و اصفهان تصویربرداری داشتیم.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود گفت: نوعِ روایتِ این فیلم، جسورانه و جذاب است که خودِ شخصیت فیلم را مخاطب قرار می دهیم و با او صحبت می کنیم. دیگر آن که سعی نمودیم درباره بحرانی که گریبان کشور را گرفته است آگاهی بخشی کنیم تا در حوزه آب، مسئولان پا را فراتر از حرف ها و افتتاح سد ها بگذارند و عمل کنند.
وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم افزود: پیدا نمودن برخی آرشیو ها از عکس ها و تصاویر آقای دکتر کَردوانی، مهم ترین چالش بود که هر کدام را باید از فردی، به دست می آوردیم. دیگر آن که فیلم ساختن در خصوص آقای کَردوانی سهل و ممتنع بود، ایشان را همه می شناختند و باید نگاه نویی در فیلم می داشتیم که خدا را شکر توانستیم از پس آن بر بیاییم.
او در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: سعی نمودم در مستند های پرتره، جدا از معرفی شخصیت ها، به مسائل اجتماعی مهم نیز نگاه جدی تری داشته باشم تا برای اشخاصِ مرتبط، مهم و جدی شود. جای خالی مستند های پرتره ای که به مسائل اجتماعی کشور می پردازند را خالی می بینم؛ اینکه از نگاه بیوگرافی بیرون بیاییم و نگاه سوژه  تبدیل به مصداقی عینی برای عیان نمودنِ دغدغه ها شود.
او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: بنده نخستین فیلم خودم را سال ۹۸ با نام “سایه های کوتاه” ساختم که در جشنواره سینما حقیقت آن سال پذیرفته شد. همان سال آقای “مهرداد فراهانی” نقدی بر فیلم نوشتند که به من شور و اشتیاق جدی تری برای ادامه مسیر حرفه ای فیلمسازی ام بخشید. امسال دومین فیلمم در جشنواره حضور دارد. این جشنواره برای کارگردانان فیلم اولی بسیار مهم است؛ چرا که تنها جشنواره تخصصی مستند در کشور هست و نگاهی ویژه به انتخاب و داوری آثار دارد و سلیقه در آن کمتر دخیل است که این همه، به ما جوانان اشتیاق فراوانی می بخشد.
او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: به لحاظِ مالی، برآورد ها پایین است.‌ اجاره ی تجهیزاتِ ساده، روزانه یک تا دو میلیون تومان است و دستمزد عوامل، بالا هست. در این شرایط یا باید مستندِ تک نفره بسازید یا اگر به سراغ عوامل بروید، آن گاه با این بودجه هایی که در اختیار تان است نمی شود فیلم خوب ساخت. متولیان امر، یک بازنگری در بودجه ها داشته باشد تا به درستی تخصیص یابند. تدوین جامع نظام دستمزد ها اگر مطابق با نرخ نامه تعیین شده توسط انجمن باشد، آن گاه فیلم سازانی که هنوز جزء انجمن نیستند با محدودیت در همکاری مواجه می شوند.
این کارگردان درباره جرات در فیلم سازی و گشایش در ممیزی تصریح ساخت: می بایستی فیلم خودمان را بسازیم و به جشنواره ها توجه نکنیم که جسارت را از فیلمساز می گیرد و از روی فیلم هایی که جایزه گرفته اند نمی بایستی کپی کنیم، قدم در مسیری نگذاریم که متعلق به اندیشه خودمان نیست و جهان بینی ویژه خودمان را داشته باشیم. برای رسیدن به این جسارت که از آگاهی می آید باید روی توسعه فردی خودمان کار بکنیم.
وی یادآور شد: فیلم های مستند ختم به جشنواره و فراموش نشوند و به اکران در بیایند. اکران هنر و تجربه در این بین خوب است چرا که مردم نیز به دیدن مستند راقب شده اند. مخاطب هدف این فیلم، تمام مردم و بویژه هر انسانی که دغدغه آب و محیط زیست کشور را دارد. جشنواره ها نیز بها بدهند و اجازه ورود به نگاه ها و ایده های متفاوت در نسل جوان داده شود که در کنار اسامی آشنا، نیرو های جدید هم وارد شوند، بسیار موثر است.
این فیلمساز درباره جایگاه پژوهش در جامعه و مدیریت کلان کشور، همچنین تغییر نگاه مسئولین به سینمای مستند با نگاه روزآمد و مخاطب محور بیان داشت: سینما حقیقت به ما کمک می کند که حقیقت را ببینیم و مستند، صرفِ دیدنِ واقعیت نیست. دیدنِ واقعیت، نقدِ آن و تصویرِ آن توسط فیلمساز است که آن فیلم را مهم می کند؛ این که از واقعیت به چه حقیقتی می رسیم. آن پژوهش و آن فیلم باید در دانشگاه و جامعه، کارکرد داشته باشد که باعثِ تغییر در سازمان اداری و بوروکراسی کشور، در خودِ شخصِ مستند ساز و در آن حوزه، بشود. در لفافه صحبت نکردن باعث تلنگر  در مخاطب می شود.
“عسکری زاده” در بخش پایانی صحبت های خود گفت: بر آن هستم نگاه مثبت و امید را به مردم تزریق کنم در عین این که به مسئولان هشدار می دهم. نمی خواهم تمام تقصیر ها را به گردن مردم بیاندازم. مردم ۸ تا ۱۰ درصد منابع آب را مصرف می کنند، آن کشاورز هم جزء مردم است، این روشِ شما است که به کشاورز برای بهره وری درست جهت می دهد.
عوامل مستند کوتاه «معشوق من کویر» عبارتند از پژوهشگر و کارگردان: محسن عسکری زاده، تهیه کننده: محمدسعید وزیری، فیلمبردار: محسن عسکری زاده، علی شیخ‌علیشاهی، نویسنده گفتار متن: صادق دهقانی، مدیرتولید: حسام زرنوشه، صدابردار: حامد عسکری زاده، دستیار کارگردان: پوریا محسنی، تدوین: محسن عسکری زاده، گوینده گفتارمتنی: صادق دهقانی.
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ 27 آذر تا 2 دی ماه 1402 به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.