سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

2
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با “محسن عسکری زاده” کارگردان فیلم مستند “معشوق من کویر” در حاشیه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛

“معشوق من کویر” زیست عاشقانه کارگردان و “پدر کویرشناسی ایران”

  • کد خبر : 28895
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
“معشوق من کویر” زیست عاشقانه کارگردان و “پدر کویرشناسی ایران”
بحث آب و سد سازی های بسیاری که در کشور اتفاق می افتند و همچنین عدم بهره وری صحیح از منابع آبی و حفرِ چاه های عمیق که متاسفانه به از بین رفتن کویر ها و تبدیل شدن آن به بیابان منجر می شود، البته با نگاهی به زندگانی و نگرانی های آقای کِردانی در حوزه آبی و کویر کشور، موضوع این فیلم مستند را شکل داده است.
سینمایی نیوز– فیلم کوتاه مستند “معشوق من کویر” در بخش مسابقه جایزه کوتاه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» حضور دارد و در دومین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»روز 28 آذرماه در سالن 5 پردیس سینمایی چارسو اکران شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “محسن عسکری زاده” کارگردان مستندهای “سایه های کوتاه”، “قحط الرجال”، “روزگار مفید”، “ملک الشعرا”، “نغمه های فروزان” و فیلم مستند “معشوق من کویر”، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان نمود: از آن جایی که در قسمت پژوهش این فیلم پی بردیم آقای کَردوانی، علاقه ی بیش از اندازه ای به کویر دارند و البته همه، ایشان را به عنوان “پدر کویرشناسی ایران” می شناسند، تصمیم گرفتیم که اسم فیلم را “معشوق من کویر” بگذاریم. ایشان زیستِ بسیار عاشقانه ای با کویر داشتند و از هر فرصتی استفاده می نمودند که به کویر های مختلف سر بزنند، تحقیق و پژوهش کنند و مسائلِ آن را بیرون بکشند.
وی در مورد علت پرداختن به این سوژه اظهار داشت: این سوژه از سوی تهیه کننده به من‌پیشنهاد شد. شبکه مستند یک مجموعه ۲۰ قسمتی راجع به مفاخر با نام “چنان سرو” تولید نموده است که یکی از این شخصیت ها جناب آقای کَردوانی هستند. بنده چون اصالتا اهل یزد می باشم، همواره با بحران آب و مسئله کم آبی روبه رو بوده ام و این دغدغه را داشتم و زمانی که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، دغدغه خویش را نزدیک به دغدغه آقای کَردوانی دیدم و پرداخت به مسائلِ آبی کشور را با نگاه به دغدغه ایشان ساختم.
این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم اضافه کرد: بحث آب و سد سازی های بسیاری که در کشور اتفاق می افتند و همچنین عدم بهره وری صحیح از منابع آبی و حفرِ چاه های عمیق که متاسفانه به از بین رفتن کویر ها و تبدیل شدن آن به بیابان منجر می شود، البته با نگاهی به زندگانی و نگرانی های آقای کِردانی در حوزه آبی و کویر کشور، موضوع این فیلم مستند را شکل داده است.
“عسکری زاده” در مورد مراحل ساخت و روند تولید گفت: ابتدا به تحقیق روی آوردیم. آقای “صادق دهقانی” نویسنده گفتار متن بودند که ایشان پیش تر فیلمی با نام “تالاب” ساخته بودند و به من کمک شایانی شد. رفته رفته به این نتیجه رسیدیم که از زندگی شخصی آقای کَردوانی فاصله بگیریم. به طوری که صحنه ای از خانواده ایشان نمی بینیم و به موضوع آب با رفت و برگشت زمانی می پردازیم. روایت و ساختار، اول شخص هست که کاگردان آقای کَردوانی را مخاطب قرار می دهد و با ایشان به گفت و گو و بیان دغدغه ها می پردازد و به خود ایشان بر می گرداند. در گرمسار، یزد، تهران و اصفهان تصویربرداری داشتیم.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود گفت: نوعِ روایتِ این فیلم، جسورانه و جذاب است که خودِ شخصیت فیلم را مخاطب قرار می دهیم و با او صحبت می کنیم. دیگر آن که سعی نمودیم درباره بحرانی که گریبان کشور را گرفته است آگاهی بخشی کنیم تا در حوزه آب، مسئولان پا را فراتر از حرف ها و افتتاح سد ها بگذارند و عمل کنند.
وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم افزود: پیدا نمودن برخی آرشیو ها از عکس ها و تصاویر آقای دکتر کَردوانی، مهم ترین چالش بود که هر کدام را باید از فردی، به دست می آوردیم. دیگر آن که فیلم ساختن در خصوص آقای کَردوانی سهل و ممتنع بود، ایشان را همه می شناختند و باید نگاه نویی در فیلم می داشتیم که خدا را شکر توانستیم از پس آن بر بیاییم.
او در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: سعی نمودم در مستند های پرتره، جدا از معرفی شخصیت ها، به مسائل اجتماعی مهم نیز نگاه جدی تری داشته باشم تا برای اشخاصِ مرتبط، مهم و جدی شود. جای خالی مستند های پرتره ای که به مسائل اجتماعی کشور می پردازند را خالی می بینم؛ اینکه از نگاه بیوگرافی بیرون بیاییم و نگاه سوژه  تبدیل به مصداقی عینی برای عیان نمودنِ دغدغه ها شود.
او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: بنده نخستین فیلم خودم را سال ۹۸ با نام “سایه های کوتاه” ساختم که در جشنواره سینما حقیقت آن سال پذیرفته شد. همان سال آقای “مهرداد فراهانی” نقدی بر فیلم نوشتند که به من شور و اشتیاق جدی تری برای ادامه مسیر حرفه ای فیلمسازی ام بخشید. امسال دومین فیلمم در جشنواره حضور دارد. این جشنواره برای کارگردانان فیلم اولی بسیار مهم است؛ چرا که تنها جشنواره تخصصی مستند در کشور هست و نگاهی ویژه به انتخاب و داوری آثار دارد و سلیقه در آن کمتر دخیل است که این همه، به ما جوانان اشتیاق فراوانی می بخشد.
او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: به لحاظِ مالی، برآورد ها پایین است.‌ اجاره ی تجهیزاتِ ساده، روزانه یک تا دو میلیون تومان است و دستمزد عوامل، بالا هست. در این شرایط یا باید مستندِ تک نفره بسازید یا اگر به سراغ عوامل بروید، آن گاه با این بودجه هایی که در اختیار تان است نمی شود فیلم خوب ساخت. متولیان امر، یک بازنگری در بودجه ها داشته باشد تا به درستی تخصیص یابند. تدوین جامع نظام دستمزد ها اگر مطابق با نرخ نامه تعیین شده توسط انجمن باشد، آن گاه فیلم سازانی که هنوز جزء انجمن نیستند با محدودیت در همکاری مواجه می شوند.
این کارگردان درباره جرات در فیلم سازی و گشایش در ممیزی تصریح ساخت: می بایستی فیلم خودمان را بسازیم و به جشنواره ها توجه نکنیم که جسارت را از فیلمساز می گیرد و از روی فیلم هایی که جایزه گرفته اند نمی بایستی کپی کنیم، قدم در مسیری نگذاریم که متعلق به اندیشه خودمان نیست و جهان بینی ویژه خودمان را داشته باشیم. برای رسیدن به این جسارت که از آگاهی می آید باید روی توسعه فردی خودمان کار بکنیم.
وی یادآور شد: فیلم های مستند ختم به جشنواره و فراموش نشوند و به اکران در بیایند. اکران هنر و تجربه در این بین خوب است چرا که مردم نیز به دیدن مستند راقب شده اند. مخاطب هدف این فیلم، تمام مردم و بویژه هر انسانی که دغدغه آب و محیط زیست کشور را دارد. جشنواره ها نیز بها بدهند و اجازه ورود به نگاه ها و ایده های متفاوت در نسل جوان داده شود که در کنار اسامی آشنا، نیرو های جدید هم وارد شوند، بسیار موثر است.
این فیلمساز درباره جایگاه پژوهش در جامعه و مدیریت کلان کشور، همچنین تغییر نگاه مسئولین به سینمای مستند با نگاه روزآمد و مخاطب محور بیان داشت: سینما حقیقت به ما کمک می کند که حقیقت را ببینیم و مستند، صرفِ دیدنِ واقعیت نیست. دیدنِ واقعیت، نقدِ آن و تصویرِ آن توسط فیلمساز است که آن فیلم را مهم می کند؛ این که از واقعیت به چه حقیقتی می رسیم. آن پژوهش و آن فیلم باید در دانشگاه و جامعه، کارکرد داشته باشد که باعثِ تغییر در سازمان اداری و بوروکراسی کشور، در خودِ شخصِ مستند ساز و در آن حوزه، بشود. در لفافه صحبت نکردن باعث تلنگر  در مخاطب می شود.
“عسکری زاده” در بخش پایانی صحبت های خود گفت: بر آن هستم نگاه مثبت و امید را به مردم تزریق کنم در عین این که به مسئولان هشدار می دهم. نمی خواهم تمام تقصیر ها را به گردن مردم بیاندازم. مردم ۸ تا ۱۰ درصد منابع آب را مصرف می کنند، آن کشاورز هم جزء مردم است، این روشِ شما است که به کشاورز برای بهره وری درست جهت می دهد.
عوامل مستند کوتاه «معشوق من کویر» عبارتند از پژوهشگر و کارگردان: محسن عسکری زاده، تهیه کننده: محمدسعید وزیری، فیلمبردار: محسن عسکری زاده، علی شیخ‌علیشاهی، نویسنده گفتار متن: صادق دهقانی، مدیرتولید: حسام زرنوشه، صدابردار: حامد عسکری زاده، دستیار کارگردان: پوریا محسنی، تدوین: محسن عسکری زاده، گوینده گفتارمتنی: صادق دهقانی.
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ 27 آذر تا 2 دی ماه 1402 به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.