سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

5
یک فیلم یک تجربه/3

راشومون

  • کد خبر : 18811
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
راشومون
73 سال از ساخت راشومون توسط آکیرا کورو ساوا می‌گذرد و همچنان روشنایی حقیقت از میان تاریکی قابل تشخیص نیست.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، در سال ۷۹۸ میلادی در شهر کیوتو پایتخت باستانی ژاپن، دروازه‌ای ساخته شد به نام راشومون. راشومون بزرگترین دروازه‌ی شهر کیوتو بود که پس از سقوط دولت کیوتوی غربی و تغییر پایتخت رو به ویرانی نهاد و نهایتا مبدل به پناهگاه دزدان و راهزنان و محلی برای رها کردن اجساد بی‌پناه گردید.

آکیرا کوروساوا فیلم راشومون را براساس دو قصه‌ی کوتاه در بیشه و دروازه‌ی شیطان نوشته‌ی رینوسوکه آکوتاگاوا ساخت.
یک سامورایی به همراه همسر خود از جنگلی عبور می‌کند. راهزنی به آن‌ها حمله می‌کند. یک هیزم‌شکن، یک راهب و یک مامور هم جسته و گریخته چیزهایی از این واقعه را دیده‌اند. حالا همه‌ی این آدم‌ها به همراه زن و روح سامورایی در محضر قاضی که ما مخاطبان باشیم، حاضر می‌شوند تا روایت خود را از این ماجرا نقل کنند. در تمام روایت‌های ضد و نقیض راویان، یک چیز ثابت است: مرگ سامورایی.
اما کوروساوا در راشومون قصد ندارد تنها به بازگو کردن داستان قتل سامورایی بپردازد. به نظر می‌رسد او دغدغه‌ای فراتر از این ماجرا دارد: جنایت و تجاوز.
ماهیت این مساله از زوایای مختلف قابل بررسی است اما کوروساوا تنها از ۴ جنبه به بررسی و تحقیق آن می‌پردازد: راهزن، شوهر و زن که ۳ ضلع این حادثه را از یکسو تشکیل می‌دهند و ضلع چهارم مرد هیزم‌شکن که تنها شاهد ماجراست.
راویان حادثه به ۴ گونه‌ی متفاوت داستانشان را تعریف می‌کنند و سوال بزرگ اینجاست که کدام یک از این ۴ روایت به درجه‌ای رسیده که بتوان به آن اعتماد کرد؟ کوروساوا مطالبی را طرح می‌کند که در هاله‌ای از رمز و راز نهفته است. گاهی به شکل مرجعی می‌مانند و گاهی مانند سراب بیننده را مفتون و مجذوب می‌کنند. اما قرارِ جهان ساخته‌شده‌ی کوروساوا بر آن است که کسی نتواند به صحت و سقم ماجرا واقف بشود. کوروساوا برای ساخت راشومون علاوه بر تکیه‌زدن به مفاهیم و خصلت‌های عمیق و قدرتمند انسانی، از تکنیک‌ها و تمهیدات تصویری پرشماری هم بهره برده است. به طور مثال او با تاش‌هایی از امپرسیونیزم شاعرانه فضاهای تحسین‌برانگیزی را خلق می‌کند که بیننده را مسحور می‌کند. یا استفاده‌ی استادانه از نماهای متضاد. استفاده از نماهای درشت و تاکید به پیوند مثلثی نمای زن، راهزن و شوهر که یکسان بودن اندازه، طول زمانی و القای حالت مثلث را تاکید می‌کند. برای کوروساوا تکنیک فید اوت به منظور القای مفهوم نابودی است و تکنیک دیزالو مفهوم گذشت زمان. مثل آنچه در پایان فیلم می‌بینیم. دو مرد زیر دروازه ایستاده‌اند. با چند دیزالو و استفاده از تکنیکی ماهرانه در زمانی بسیار کوتاه تصویر آن‌ها به تدریج درشت‌تر و نزدیک‌تر می‌شود. این حرکت و اشاره که قراردادی به نظر می‌رسد، مخاطب را وادار به نگاه کردن و حس کردن گذشت زمان می‌کند.
حالا ۷۳ سال از ساخت راشومون می‌گذرد و همچنان روشنایی حقیقت از میان تاریکی قابل تشخیص نیست. واقعیت سرشت آدمی، حقیقت کدام است و قضاوت همچنان پاشنه‌ی آشیل جوامع انسانی است که براساس آ‌ن‌ها، بسیار آثار متنوع هنری خلق می‌شود. از این رهگذر فیلم راشومون منبع الهام کارگردانان بسیاری در جهان بوده که نزدیکترینشان به ما شاید، اصغر فرهادی باشد در فیلم‌های درباره‌ی الی، جدایی نادر از سیمین و حتی فروشنده.

منبع مورد استفاده در مطلب: کتاب “به روایت کوروساوا” تالیف حمید دهقانپور

ویدیو ها

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=18811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.