سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

0
گفت و گوی "تورج اردشیری نیا" با "مهدی زمانپور کیاسری " کارگردان فیلم مستند «فرشته ها» در حاشیه هفدهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت»؛

“فرشته ها” خدمتِ پدر و مادرِ نابینا به دخترِ بینا در منطقه کرد نشینِ جنگ زده سوریه

  • کد خبر : 28891
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
“فرشته ها” خدمتِ پدر و مادرِ نابینا به دخترِ بینا در منطقه کرد نشینِ جنگ زده سوریه
من همواره شخصیت ها را انسانی نگاه می کنم و هماره به دنبال امید هستم. در بدترین شرایط نیز تیره و تار نگاه نمی کنم و نورِ امید را از زندگی، دور نمی کنم.
سینمایی نیوز– در دومین روز از برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت، فیلم مستند «فرشته ها» به کارگردانی “مهدی زمانپور کیاسری ” در بخش جایزه شهید آوینی و مسابقه ملی از ساعت 19:30 تا 21:30 در سالن 5 چارسو به نمایش در آمد.
به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از فاش نیوز، “مهدی زمانپور کیاسری” که بیش از ۱۰۰ حضور بین‌المللی و ۵۰ تندیس ملی و بین‌المللی در کارنامه خود دارد، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: بنده برای ارائه کارگاه آموزشی مستند سازی سوری به سوریه سفر داشتم. یک هفته، کار نظری و تدریس، شاملِ نوع نگاه به سوژه و زاویه در موضوع را آموزش دادیم که چه چیز را مشخص کرده و ببینیم، تا تبدیل به فیلم شود. در ادامه، این انتظار به وجود آمد که آنچه را آموزش دادیم، در عمل نیز مشاهده شود. به این ترتیب هفته دوم، به سوژه یابی و ساختِ فیلم پرداختیم.
برنده بهترین کارگردانی مستند جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۱ اظهار داشت: خانواده ای را یافتیم که پدر و مادر، نابینا بودند و فرزند هفت ساله ای به نام “زهرا” داشتند. خانه ای تاریک با فقر مطلق و زندگی خاص و کودکی که در دل این تاریکی به دنبال نور می گردد. این پدر و مادرِ نابینا، تمامی زندگی خویش را صرف این بچه نمودند که در دل این سیاهی ها با آن منطقه کرد نشینِ جنگ زده و زندگی سختِ اقتصادی، به دنبالِ کور سوی امیدی بودند که پدر و مادرِ نابینا اتفاقا به آن امید رسیدند و به بچه منتقل نمودند و این بچه نوری را به واسطه این پدر و مادر دریافت می نمود. این جا بود که من دریافتم خداوند این پدر و مادرِ نابینا را به سان فرشته ها در خدمت این دخترِ بینا قرار داده است و چه انرژی و روحیه ای بالاتر از این فرشته ها می توان سراغ داشت. در آن خانه ی سیاه که ظاهرِ امر بود، من نوری دیدم که تصور نمودم باید آن را به تصویر بکشم. ۴ تا ۵ روز همراه با دوستانِ دانشجو تصویربرداری داشتیم و فیلم را ساختیم، تحویل نمودیم و بازگشتیم. مکان تصویربرداری داخل زینبیه دمشق بود.
برنده جایزه بهترین فیلم میان مدت جشنواره مستند ویزیون دو ریل سوئیس در سال ۲۰۱۴، در مورد علت پرداختن به این سوژه یادآور شد: تمامی فیلم های قبلی کارنامه فیلمسازی بنده به زندگانی انسان ها، قوم شناسی و آداب و رسومی که در یک فرهنگ و زندگی یافت می شود، باز می گردد. من همواره شخصیت ها را انسانی نگاه می کنم و هماره به دنبال امید هستم. در بدترین شرایط نیز تیره و تار نگاه نمی کنم و نورِ امید را از زندگی، دور نمی کنم. این زاویه نگاه به طور طبیعی در مسیر فیلمسازی من اثر می گذارد و بر همین اساس، به شخصیتِ انسان ها نزدیک‌می شوم و دنیای ایشان را کشف می کنم و به مخاطب نشان می دهم.
دریافت کننده تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره ایدفا هلند ۲۰۲۱ در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تصریح ساخت: هر آدم علاقه مندی می تواند فیلم بسازد و راه برای وی باز است. در فضای جشنواره ای که شاملِ دنیای رقابتِ هنرمندان است، انتظارِ بالاتری می بینیم. طبیعی است نوعِ ویژگی و خلاقیتی که در کار هست، اینکه از چه زاویه ای به شخصیت، نگاه، آن را کشف و به مخاطب هدیه می کنم و مخاطب احساس می کند یک‌پله بالاتر آمده است، بایستی دیده شود. این همان زیبایی اثر مستند است که واقعیت های دنیای اطراف را با زاویه درست به حقیقت تبدیل می کنیم. این خلاقیت و نوآوری که در فیلم مستند “فرشته ها” هست می تواند توسط داوران دیده شود و البته در دنیای رقابت و سلایق، نتیجه هر آن چه باشد می پذیریم.
تقدیر شده ویژه هیئت داوران جشنواره داک اج نیوزیلند ۲۰۲۲ در مورد جای خالی چنین فیلم هایی تاکید کرد: از آن جایی که کمتر به سراغ ساخت مستند هایی چون “فرشته ها” می روند و البته دنیای مستند نیز آن مطالبه گری را می پسندد، بنده احساس می کنم که در فضایی چون سوریه که جنگ و اوضاعِ وخیم اقتصادی آن را در بر گرفته است، من بر آن شدم چیزی را که دیده نشده است کشف و به مخاطب و سینما هدیه کنم؛ فیلمی که تا به حال در فضای سوریه و خارج از کشور نداشتیم. هیچ چالشی نداشتم و هر آن چه می خواستم به لطف و محبت خدا فراهم بود.
برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از دوره‌های مختلف جشنواره سینما حقیقت و جشنواره‌های داخلی دیگر، در اشاره به اهمیت ارتباط فیلم سازان جوان با سینمای بین الملل خاطر نشان ساخت: ما یک تُنِ صدایی داریم که اگر قوی تر باشد، آن گاه در فواصلِ بیشتری به گوش می رسد. حال، زمانی که فیلم هنری و بین المللی بسازم، همه ی دنیا، آن را می بینند. محدودیت ها اما دایره مخاطب را نیز محدود می کند. من باید به گونه ای حقیقت را از دلِ واقعیت بیرون بکشم و آن را پرداخت سینمایی نمایم، که دنیا آن درک کند و آن گاه، تازه، بگوید فیلم خوبی هست یا خیر. یک فیلمساز به جایگاهی دست می یابد که تمام دنیا و علاقه مندانِ سینمای مستند، منتظرِ دیدنِ فیلمِ بعدی او و حرفی جدید است. البته این جا تکلیف و وظیفه ما سخت و حساس و حرفه ای می شود.
“زمانپور کیاسری” که جوایزی از جشنوارهای بین‌المللی کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، اتریش، کره جنوبی، استونی، روسیه، شیلی، قطر، مصر، ترکیه، لهستان و دیگر کشورها در کارنامه دارد، ادامه داد: جذب سرمایه، اندک صورت می گیرد و بنده، تمامی فیلم هایم را با بودجه شخصی، ساخته ام. البته در این بین اتفاق هایی هم می افتد، فیلم “مشتی اسماعیل” بنده توسط چند شبکه اروپایی و ترکیه ای و شبکه “تی آر تی”خریداری و پخش شده است. در عین حال، برای فیلم های دیگرم هم، چون “کل فاطمه” که یک سال و اندی فیلمبرداری داشتم و “آب باد نان خاک” که به فهرج کرمان رفته بودم، بودجه فراوانی هزینه نمودم اما مبالغی که برای خرید این آثار پیشنهاد می شود ناراحت کننده است.
  فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تولید سیما گرایش کارگردانی و مدرس دانشگاه صدا و سیما، اضافه کرد: فقدان بخش بازار در جشنواره حس می شود، احتمال می رود که اقبال و جذب صورت نپذیرفه است؛ اگر چه جشنواره سینما حقیقت و مرکز گسترش را به لحاظ اعطای بودجه و حمایت، بهتر از مراکز و مجامع دیگر دیده ام. تمامی فیلم های من برای مردم کشورم و مردم دنیا بوده است. فیلم “مشتی اسماعیل” از سال ۹۰ تا به الان ۳۵۰ مرتبه از تلویزیون پخش شده است. شما ببینید اگر یک سریالِ ۵۰ قسمتی ۵ بار بازپخش شود تازه ۲۵۰ نمایش خواهد داشت! فیلم “پاپلی” ۵۰ بار پخش شده است و همینطور فیلم “آسَک” نمایش های متعددی داشته است. مردم، این فیلم ها را دوست دارند چون بنده، سادگیِ زندگی را در فیلم هایم می آورم تا باورپذیر باشند؛ ضمن آنکه بر آن هستم از ساختار قابل قبول هنری برخوردار باشند. اصلا مخاطبِ خاص را نمی پسندم، مخاطبِ ما، تمامی مردم در درجه اول هستند و مخاطبانِ علاقه مندِ سینمای مستند هم که حضور دارند.
او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: این طور برای شما بگویم که اگر جشنواره سینما حقیقت را نداشته باشیم انگار هیچ نداریم. در دلِ اهالی سینمای مستند و جوانان، ایجادِ انگیزه ی شدیدی شده است. جشنواره سینما حقیقت بدل به یک برند شده است. بنابراین باید بر روی انتخاب آثار راه یافته دقت صورت گیرد و همچنین حمایت مادی و معنوی بیشتری شود. مستند سازان تقریبا حمایت مادی کمی می شوند.
منتخب بیست و چهارمین دوره جشنواره ملاقات‌های بین‌المللی مستندهای مونترال کانادا 2021 در مورد اینکه آیا این اثر می تواند تبدیل به یک فیلم مرجع شود بیان نمود: این فیلم ساختار خوبی به لحاظ تکنیک و محتوا پیدا کرده است و اگر اتفاق خوبی برای آن در جشنواره امسال روی دهد، سال آینده، پتانسیل خوبی به سینمای مستند می بخشد.
برنده بهترین فیلم مستند کوتاه جشنواره رشد 1401 در اشاره به اهمیت حمایت و هدایت مستند سازان اظهار نمود: برخی جشنواره ها در دنیا، جا های دیگر را درگیر می کنند. بهتر است که به مانند ۸ تا ۱۰ سال پیش، وزارتخانه ها، جایزه ای را به آثارِ مستند در جشنواره سینما حقیقت اختصاص دهند که این امر، در ادامه، تخصیصِ بودجه و حمایتِ این وزارتخانه ها به آثار را نیز شامل می شود و در اینجا باری از روی مرکز گسترش برداشته می شود. هر زمان سرمایه و سرمایه گزاری برای سینماگرانِ حوزه مستند فراهم شود، برگ برنده ایست. مشکلِ اکران و مشکلِ فروش در ۸۰ درصدِ مستند سازان دیده می شود. خریدِ مالکیت خصوصی و حقِ پخشِ یک فیلم مستند با مبلغ ۳۰ میلیون تومان که ۳۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است، مبلغ بسیار اندکی است.
برنده بهترین فیلم بلند مردمی جشنواره مستند تلویزیونی 1397 درباره جایگاه پژوهش در جامعه و مدیریت کلان کشور، همچنین تغییر نگاه مسئولین به سینمای مستند با نگاه روزآمد و مخاطب محور گفت: ضعفِ بزرگ‌ِ ما در حوزه مستند، آموزش است و تا زمانی که آموزش، ضعیف باشد، اتفاقِ خاصی نمی افتد. اساتید در دانشگاه های مختلف، آموزشِ سینمای داستانی می دهند! حتی فیلم مستندِ قابل ارجاع و قابلِ استنادی نساختند. بسیاری از دانشجویانِ بنده، الان در جشنواره سینما حقیقت فیلم های قابل اعتنایی ساخته اند. ضمن آنکه یک‌مشاور باید همراه دانشجویان باشد. اولین مورد برای حمایت و هدایت و تولید بی دغدغه، سرمایه است.
“مهدی زمانپور کیاسری” در بخش پایانی صحبت های خود افزود: در اهمیت سینمای مستند همین بس که ما ابتدای سینمای مستند داشتیم و در ادامه به سینمای داستانی رسیدیم. همچنین تاثیر سینمای مستند بر مخاطب، قابلِ مقایسه با سینمای داستانی نیست. من، پیش بینی می کنم که در چند سال آینده، سینمای مستند، فراگیر و همه گیر شود.
عوامل فیلم مستند «فرشته‌ها» عبارتند از نویسنده و کارگردان: مهدی زمانپور کیاسری، تهیه‌کننده: الهه موسوی، فیلمبردار: حسن سیدی پریشان، تدوین: مهدی زمانپور کیاسری، جواد سالاری، صدابردار: علی اصغر هاشمی، صداگذار: حسن مهدوی، اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، نویسنده متن: اکبر روح، گوینده متن: جنی هبهب.

هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ 27 آذر ماه تا 2 دی ماه 1402 به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.