سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

5
یک فیلم یک تجربه /4

همشهری کین

  • کد خبر : 20205
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
همشهری کین
همشهری کین پر از شگفتی و نوآوری‌ است و فیلم‌هایی که پس از همشهری کین ساخته شدند و رویای تکیه‌زدن بر این جایگاه را در سر داشتند، وامدار تکنیک‌های استفاده‌شده در این فیلم هستند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنر و تجربه، روش تدوین و مونتاژ فیلم، یکی دیگر از ایده‌های بلند‌پروازانه‌ی ولز است که به فیلمسازان نسل‌های بعدی این آزادی عمل را داد تا داستان‌های طولانی و پیچیده را به رشته تصاویر کوچکی که قابل فهم هستند، تقسیم کنند. درست است؛ امروزه استفاده از این تکنیک به قدری متداول شده که به‌سختی ‌می‌تواند توجهی را به خود جلب کند. اما بدون سکانس زندگی زناشویی ۲ دقیقه‌ای کین، شاید هرگز تماشاچیان سینما نمی‌توانستند صحنه‌‌ی فراموش‌ناشدنی فیلم ۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی ساخته‌ی استنلی کوبریک را ببینند.
شاید حرکت پیچیده و مشکل دوربین در میان اشیاء که به مخاطب چشم‌اندازی تقریباً خداگونه نسبت به رویدادها می‌دهد اتفاق جدیدی نبود اما پیچیدگی و میزان این نماها و نحوه کارکرد آنها برای درک عمیق‌تر مخاطب کاملا اتفاقی نو و تازه بود. بطور مثال از میان وقایع و شخصیت‌ها عکسی را می‌بینیم که با رعد و برق روشن می‌شود که کمی بعدتر می‌فهمیم عکس متعلق به سوزان کین و خواننده کلوپ شبانه در ال‌رانچو است. تمام این اطلاعات در ۳۰ ثانیه تصویر می‌شود. ما می‌فهمیم که این شخصیت چه کسی است چه می‌کند و با عمق رنج و ویرانی‌ای که او را زخمی کرده است آشنا می‌شویم.
ولز برای برجسته کردن حالات احساسی شخصیت‌ها از نماهایی با زاویه پایین استفاده می‌کند، تأثیر مستقیمی که بعدها بر فیلم‌های نوآر گذاشت یا برای برجسته کردن و اهمیت یک کارکتر از کلوزآپ و برای منزوی کردن کاراکتری دیگر از کلوزآپ‌های افراطی استفاده می‌کند.
در نهایت همشهری کین داستان مردی‌ست که بیش از هر چیز دیگری، به ثروت و قدرت ارزش می‌دهد و زندگی خود را پای این دو می‌گذارد و سرانجام به تنهایی در عمارت خود می‌میرد. مردی که در جهان موفق بود اما با پافشاری بر ایده‌آلیست بودن زندگی را برای خود و اطرافیانش تلخ و تاریک کرد. مردی که از حقوق افراد ستمدیده و آسیب‌پذیر دفاع می کرد و از سویی دیگر این ایده‌آل‌ها را مدام به خطر می‌انداخت. همشهری کین فیلمی است درباره‌ی عشق و دوستی در زندگی یک انسان بزرگ و اینکه چگونه آن عظمت این روابط را مخدوش کرد تا زمانی که دیگر عشقی باقی نماند.
همشهری کین پر از شگفتی و نوآوری‌هایی‌ست که پرداختن به هر کدام مجالی جدا می‌طلبد. اما در پایان گفتن این نکته ضروری‌ست که علت اصلی‌ای که بحث درباره‌ی عنوان شگفت‌انگیز “برترین اثر تاریخ سینما” را سخت می‌کند، این حقیقت انکارناپذیر است که فیلم‌هایی که پس از همشهری کین ساخته شدند و رویای تکیه‌زدن بر این جایگاه را در سر داشتند، وامدار تکنیک‌های استفاده‌شده در این فیلم هستند.
نخستین تجربه‌ی سینمایی ولز، زبان سینمایی قرن را تعریف کرد به گونه‌ای که هر فیلمی کهدبعد از آن ساخته شد، امضا و اثری از تدوین، داستان‌سرایی و سلک بصری همشهری کین را با خود به همراه داشت.

ویدیو ها

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=20205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.