سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

13
اختصاصی سینمایی نیوز؛

گفت و گوی سینمایی نیوز با مدیر باشگاه و کارگاه های جشنواره جهانی فجر

  • کد خبر : 1399
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
گفت و گوی سینمایی نیوز با مدیر باشگاه و کارگاه های جشنواره جهانی فجر
اعتبار جشنواره جهانی فیلم فجر، اعتبار اساتیدِ مسترکلاس ها و برنامه ای که چیده شد باعث این بود اعضای "باشگاه هواداران" علاقه مند باشند در این باشگاه و کارگاه های اساتیدی همچون "مجید مجیدی"، "کیانوش عیاری"، "رضامیرکریمی"، "سروش صحت" و "نرگس آبیار" حضور داشته باشند که سال ها صحبتی راجع به شیوه کارگردانی شان نداشتند...

سینمایی نیوز – “شادمهر راستین” فیلمنامه نویس و منتقد سینمای ایران و دانش آموخته ی رشته معماری از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد (1369) می باشد و دوره عالی فیلم سینمایی را در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی باغ فردوس (1373) گذرانده و فعالیت مطبوعاتی را در مقام روزنامه نگار و منتقد از سال 1370 آغاز کرده است. او عضویت در هیئت انتخاب سی و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر، هیئت مدیره خانه سینما و شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران را در کارنامه خود دارد. وی از سال 1384 در دانشگاه هنر تدریس می کند.

 “راستین” کار حرفه ای خود را در مقام نویسنده با سریال “همسران” ( 1373) در تلویزیون شروع نمود و با “خانه سبز” (1375) ادامه داد. در سینما نیز از جمله فیلم هایی که وی فیلمنامه آن را به نگارش درآورده است می توان از “به همین سادگی” و “امروز” نام برد که “به همین سادگی” در سال 1386 توانست در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شود. “شادمهر راستین” از دوره ی سی و چهارم جشنواره جهانی فیلم فجر تاکنون مدیر “باشگاه و کارگاه ها”ی جشنواره جهانی فیلم فجر است. از همین رو، در کاخ جشنواره با او گفت و گویی کوتاه انجام دادیم.

سینمایی نیوز: با عرض سلام و تقدیم احترام، فعالیت های “باشگاه هواداران” را تشریح بفرمایید.

– من خدمت شما و دوستان سلام عرض می کنم. یکی از ویژگی های جشنواره جهانی فیلم فجر این بود؛ کسانی که مخاطبان سینما هستند و می خواهند فیلم ببینند و در کارگاه های آموزشی و مستر کلاس ها شرکت کنند، اینها شناسایی شوند و به عنوان اعضای باشگاه ثبت نام کنند تا ارتباط با ایشان در طول سال برقرار باشد و بتوانند حضور موثرتر و فعال تری در ایام جشنواره داشته باشند. خوشبختانه از ابتدا باشگاه ثبت نام خوبی داشت بین دانشجویان و علاقه مندان به سینما و این ارتباط باعث شد که بخش های مختلفی به برنامه جشنواره اضافه شوند. به طور مثال سینمای ژانر یکی از بخش هایی بود که مخاطبان علاقه مندیشان را نشان دادند که می خواهند در دوره ای فیلم های ژانر ترسناک را ببینند و در دوره ای دیگر فیلم های حادثه ای را مشاهده کنند. در نتیجه مخاطب، ارتباط خودش را از طریق باشگاه با جشنواره حفظ کند.

حال باشگاه اعلام کرد به خاطر استقبالی که شد، کلاس های آموزشی و مستر کلاس ها با کارگردانان خارجی و داخلی در این میان اهمیت خاصی داشت؛ البته در کنار آموزش های آکادمیک. در نتیجه امسال ما 3 مدل آموزش را برگزار کردیم که ارتباط تنگاتنگی با اعضای باشگاه دارد و فقط اعضای باشگاه می توانستند بهره برداری کنند. آموزش آکادمیک در شاخه های تخصصی کارگردانی، فیلمنامه نویسی، موسیقی، تصویر برداری، تدوین، بازیگری، تهیه کنندگی و حتی تولید و پخش را شامل می شود که برنامه ریزی کردیم.

سینمایی نیوز: به دانشجویان دوره‌های گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر، حال در بخش “دارالفنون” که موفق شدند به صورت حرفه ای به سینما وارد شوند اشاره بفرمائید.

– کیفیت آموزش ها  با سختگیری به نوعی افزایش پیدا کرد؛ چراکه دوست داشتیم در آینده تعداد بیشتری از دانشجویان دارالفنون را در سینمای حرفه ای ببینیم. این نکته مهم است که دانشجویان فکر نکنند ورود به سینما ساده است. برای همین دوست داریم با سختی های این راه هم آشنا شوند. از بهمن ارک (کارگردان فیلم کوتاه «حیوان» و فیلم بلند «پوست»)، پدرام امیری و حسین امیری دوماری (کارگردان فیلم سینمایی «جان‌دار»)، رضا زهتابچیان (کارگردان فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!»)، مهیار حمیدیان (نویسنده فیلم سینمایی «میلیونر میامی») و محمد داوودی (نویسنده فیلم سینمایی «قصر شیرین») می توان به عنوان دانشجویان دارالفنون اشاره کرد که به سینمای حرفه ای راه پیدا کردند..

سینمایی نیوز: چه اساتیدی در این دوره از باشگاه، کلاس آموزشی برگزار می نمایند؟

– یکی از این کارگاه ها با اساتید خارجی سینما است. امسال به خاطر همه گیری کرونا مهمان کمتری به جشنواره آمد اما همین باعث شد که ما ارتباط موثرتر و بهتری با سینماگران خارج از کشور و مدیران جشنواره های دنیا به صورت آنلاین داشته باشیم که ضبط هم می شود. یک تعداد از آموزش ها هم به صورت مسترکلاس از سوی کارگردان هایی بود که فیلم های ایشان از طریق فیلمخانه ملی ایران ترمیم شد. به طور نمونه نمایش های فیلم های “بدوک” و “آنسوی آتش” باعث شد که ما بتوانیم تجربیات ارزشمند 40 ساله آقایان “مجید مجیدی” و “کیانوش عیاری” را در اختیار علاقه مندان حاضر در باشگاه جشنواره قرار دهیم. در کنار این اساتید از سینماگران بنام کشور همچون آقای “رضا میرکریمی” دبیر سابق جشنواره و آقای سروش صحت برنده جایزه کارگردانی دوره پیشین جشنواره و سرکار خانم نرگس آبیار به عنوان داور دوره گذشته در این مسترکلاس ها دعوت نمودیم که انتقال تجربه داشته باشند.

حقیقت امر این است تجربه خانم “سحر عصر آزاد” که با ما در این کارگاه ها همکاری کردند هم این امر را تائید می نماید و نشان می دهد تا به حال با آقای “مجید مجیدی” راجع به سبک کاریشان جایی صحبت نشده است. همچنین آقای “رضا میر کریمی” نیز پرهیز می کنند در خصوص شیوه فیلمسازیشان صحبت کنند. آقای “کیانوش عیاری” نیز تنها 30 سال پیش بود که زمان اکران عمومی فیلم “آنسوی آتش” راجع به آن صحبت کردند. از طرفی از آقای “سروش صحت” نیز تا به حال جایی صحبت شیوه کارگردانی ایشان نشده بود. خانم “نرگس آبیار” نیز می شود گفت بعد از فیلم های اخیرشان اصلا صحبتی نکرده بودند. بنابراین اعتبار جشنواره جهانی فیلم فجر، اعتبار اساتید مسترکلاس ها و برنامه ای که چیده شد باعث این بود که اعضای باشگاه علاقه مند باشند که در این باشگاه و کارگاه های اساتیدی همچون مجید مجیدی، کیانوش عیاری، رضا میرکریمی، سروش صحت و نرگس آبیار حضور داشته باشند که سال ها صحبتی راجع به شیوه کارگردانی شان نداشتند. امیدواریم که این کارگاه ها مفید واقع شده باشد.

سینمایی نیوز: اعضای باشگاه چه خدمات دیگری دریافت می کنند؟

– نتیجه اینکه مجموعه آموزش ها برای خودش یک سیستمی داشت که ما این کار سیستماتیک را از طریق باشگاه اخذ نمودیم و مضاف بر اینکه طبق خواسته دوستان، ما این آموزش ها را در قالب یک پکیج آموزشی عرضه داشتیم که هم می توانند از طریق اینستاگرام آن را مشاهده کنند و هم بعدها ضبط شده آثار را در پلتفرم های مجازی مشاهده کنند. ضمن اینکه کارتی که برای اعضای باشگاه صادر شد، شامل تخفیف نیم بها در تماشای فیلم ها می شود و از کارگاه های آموزشی نیز می توانند رایگان استفاده کنند.

ما پیش بینی این را نمی کردیم که ویروسی چون کرونا بیاید و به این سرعت ارتباط فیزیکیمان را با اعضای باشگاه از دست بدهیم. دوره گذشته به جهت همه گیری کرونا، برگزار نشد. اما در این دوره ارتباط اینترنتیمان قوی تر شد. امیدواریم در دوره ی بعد، هم با حضور فیزیکی و هم مجازی بتوانیم استفاده بیشتری کنیم. همین کارگاه ها قرار هست تدوین و زیرنویس و آماده سازی شود و از طریق همان پلتفرم های باشگاه شامل سایت و صفحه اینستاگرام از برنامه های سالانه باشگاه استفاده کنند.

سینمایی نیوز: ثبت جشنواره در “فیاپف” چه شوری در شما و اعضای باشگاه برانگیخت؟

– آنقدر این خبر مهم است که ما 40 سال منتظر آن بودیم و یک سال می توانیم با آن خوش بگذرانیم.

سینمایی نیوز: از شما تشکر می کنم و برای اعضای باشگاه هواداران جشنواره جهانی فیلم فجر آرزوی موفقیت و حضور در سینمای حرفه ای را می نمایم.

– ممنون از شما و آرزوی خوبتان.

گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.